Luona logo

Kohun keskelläkin tehdään töitä

Joku itkee. Kaikkien ilmeet ovat vakavat.
Miten joku voi kirjoittaa noin? Miksi?

Luonassa olimme olleet koko talven tunteita herättävän ja todella kiinnostavan tapahtumaketjun ytimessä. Minä uskon, että turvapaikanhakijoiden majoittamisessa kaikki toimijat tekivät parhaansa tilanteessa, jossa harvalla oli vastaavasta työstä kokemusta eikä moneenkaan asiaan ollut viranomaisen ohjeita tai standardeja. Myös mediamylly oli äärimmäistä. Turvapaikanhakijat herättivät kiinnostusta ja keskustelua lukijoiden ja katsojien keskuudessa. Oltiin puolesta ja vastaan. Oikeastaan tuntui, että kaikkien oli oltava joko puolesta tai vastaan.

Minusta yksi median tehtävistä on selventää ja kertoa mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Äärimmäisen nopeaksi kiihtyneen uutisvirran aikakaudella on selvää, ettei kaikki journalismi voi olla syväluotaavaa ja analyyttistä. Klikkiuutisillekin on paikkansa, kuten vain nopealle uutisvälitykselle. Mutta esimerkiksi ”valemedia-ilmiö” kertoo siitä, ettei aina ole aivan yksiselitteistä, mikä otsikoihin nouseva asia on yhteiskunnallisesti merkittävä ja mikä ei.

Luonan saama julkisuus koettiin yhtiön sisällä monesti hyvin epäoikeudenmukaisena. Uutisoinnissa oli myös virheitä, joita oikaisimme aina kun ne huomasimme.

Seurasin siksi kiinnostuneena esimerkiksi Yleisradion uutistoimituksen ympärillä vellonutta keskustelua. Se kertoo vähintäänkin siitä, että journalistinen päätöksenteko on vaikeaa ja siinä voidaan myös tehdä virheitä. Uutisdraamassa hyvisten ja pahisten roolit saatetaan myös jakaa väärin perustein, kuten vaikkapa ”lelusalakuljettajan” tapauksessa.

Silti mediamyrskyn keskellä ihmiset tulevat työpaikalleen joka aamu, lehtiotsikoista huolimatta. Väsyttää. Onneksi työkaverin jutut ja vahva kahvi virkistävät. Päivä on täynnä intensiivistä läsnäoloa vaativaa työtä. Asiakasohjaaja opastaa uutta asukasta vastaanottokeskuksen lähialueen palveluista. Sosiaaliohjaaja etsii asuntoa yhdessä asukkaan kanssa. Suomen kielen tunnilla täytyy vain jaksaa kannustaa oppilaita. Johtajat kiertävät kaikissa yksiköissä keskustelemassa.

Turvapaikkakriisin myötä Suomeen on syntynyt valtava määrä ammatillista osaamista vastaanottokeskustyöskentelystä ja monikulttuurisuuden ymmärtämisestä. Se, jos mikä on yhteiskunnallisesti merkittävää. Kuka haluaisi kirjoittaa tästä?

Kirjoittaja: Anna Virrantaus, viestintä- ja markkinointijohtaja, Luona Oy.

Anna Virrantaus

Anna kirjoittajalle palautetta Twitterissä @annavirrantaus tai anna.virrantaus at luona.fi