Työnantajani myytiin

Vietin huolettomia lomapäiviä Oktoberfestillä Münchenissä. Olimme juuri saaneet kaapattua itsellemme paikat Hofbräun olutteltasta, kun matkapuhelimeni piippasi ja sain tekstiviestin. Esimieheni viestitti, että Mawell Care on myyty Luonalle ja että lomani jälkeisen työpäivän ohjelma on muuttunut. Lähtisinkin sovittujen kokousten sijaan Tampereelle henkilöstöinfoon.

Lomatunnelmaa viesti ei pilannut, mutta kieltämättä työhön paluun lähestyessä ajatukset alkoivat askarrella tulevan muutoksen parissa. Mitä tapahtuu tutulle työporukalle? Miten meidät otetaan Luonassa vastaan? Sopivatko yrityskulttuurimme ja arvomme yhteen?

En ehtinyt kuitenkaan huolestua uutisesta. Pidän muutoksista ja suhtaudun niihin lähtökohtaisesti mahdollisuuksina. Joku saattaa olla sitä mieltä, että joskus turhankin kritiikittömästi. Rauhallista suhtautumista auttoi, että meille kerrottiin kaupan vahvistamisen jälkeen Mawell Caren toiminnan jatkuvan pääosin ennallaan. Ja koska Mawell-konsernin muut yksiköt olivat olleet kaupan jo aiemmin, ei myynti tullut yllätyksenä.

Henkilöstöinfo, jossa Luonan toimitusjohtaja ja viestintäjohtaja kertoivat yrityskaupasta, lisäsi luottamustani. Emme esimerkiksi joutuisi hakemaan työpaikkojamme uudelleen. Mitään henkilöstövähennyksiä ei tehty. Mawell Caren ja Luonan liiketoiminnot täydentävät toisiaan saumattomasti: ”Match made in heaven”.

Olemme nyt toimineet osana Luonaa nelisen kuukautta, ja 100 päivän integraatiojakso on ohitse. Käytäntö on osoittanut, että syytä huoleen ei todellakaan ollut. Olen saanut paljon uusia, mukavia ja ammatillisesti osaavia työkavereita. Tekemiseemme on tullut uudenlaista vauhtia ja uusia palveluita suunnitellaan eri porukoissa. Olemme saaneet osallistua ensimmäiseen Luonan kick-offiin ja meno oli suorastaan hulvatonta, kuitenkaan pääasiaa eli Luona-otetta unohtamatta.

Olin jo ehtinyt kaivatakin vahvistusta kehitystiimiin. Nyt olen löytänyt ”kaksoissiskoni” Minnan, jonka kanssa osaamisemme täydentävät toisiaan hienosti. Uskon, että jatkossa saamme kehitysrintamalla paljon aikaan yhdessä. Tällä hetkellä odottelen innokkaasti Helsingin toimiston muuttoa Manskulle, jolloin yhteistyö varmasti tiivistyy entisestään.

Toki uuteen liittyy myös luopumista. Hiilikadun toimisto oli meidän oma kotipesämme, ja tähän tulee nyt vääjäämättä muutos. Joudun luopumaan huumorintajuisesta it-osaajasta Jormasta, jonka työnantaja oli muuttunut Mawellista CSAM Healthtiin jo aiemmin. Erityisesti Jorman serenadeja tulee ikävä.

Pieniä pilkahduksia olen jo nähnyt siitä, millaista kankeutta iso taustakonserni saattaa tuoda esimerkiksi tietojärjestelmiin, IT-tukeen ja matkalaskuihin. Aiemmin asiat hoituivat sutjakkaasti tuttujen kumppaneiden kautta.

Mitä ajattelen tällä hetkellä minua myynnin jälkeen askarruttaneista kysymyksistä?

Tuttu työporukka pysyy eikä kukaan ole lähdössä pois. Meidät on otettu todella hyvin vastaan Luonassa, ja olemme tunteneet itsemme tervetulleiksi. Ja yrityskulttuurimme ja arvomme sopivat hyvin yhteen. Erityisen edistyksellistä minusta on, että uutta strategiaa suunniteltaessa työntekijät on osallistettu alusta alkaen. Luonan arvot on ollut helppo omaksua ja mikä tärkeintä, ne ovat konkreettisesti mukana kaikessa toiminnassa kuten esimerkiksi kehityskeskusteluissa ja tavoitteissa. Me elämme yhteisiä arvojamme.

Tätä matkaa on hyvä jatkaa! Yksilöllisesti. Yhdessä. Vaikuttavasti.

Kirjoittaja: Ulla-Maija Junno toimii Luonalla kehityspäällikkönä. Anna kirjoittajalle palautetta etunimi.sukunimi@luona.fi tai Twitterissä @junnoulla

Tilaa uutiskirje

Luitko jo nämä?