Luona logo

Valta on nyt henkilöstöllä

Kirjoitin kesäkuussa siitä, että epävarmassa toimintaympäristössä strateginen suunnittelujänne on lyhyt. Miten yritys voi luoda kestävää kilpailuetua tällaisessa toimintaympäristössä?

Ei mitenkään. Yrityksen henkilöstö luo sen, jos niin haluaa.

Väitän, että nykyisessä sote-markkinassa on vaikea synnyttää sellaista kustannuksiin, markkina-asemaan, resursseihin, maantieteelliseen kattavuuteen tai palvelutarjontaan liittyvää pitkäaikaista kilpailuetua, jolla voisi ratsastaa vuodesta toiseen ilman, että joku toinen tekee saman, tai että etua ei pilata kilpailutuksilla.

Ammattitaitoinen henkilöstö on parhaiten asiakkaan pulssilla. Heillä on paras tietämys siitä, mitä asiakkaat tarvitsevat, mistä he pitävät, miten palvelua pitää tuottaa, mikä toimii tai mikä ei. Henkilöstö myös tietää parhaiten minkälaisessa yhtiössä haluavat työskennellä. Ainoa keino saada pitkäaikaista kilpailuetua onkin perustaa se yhtiön henkilöstöön. Tämän ylläpito vaatii herkkää kuuntelua, voimakasta molemminpuolista luottamusta sekä avoimuutta.

Johtaja on Media! -konseptin luoja Jukka Saksi väittää, että tieto ei ole enää valtaa, vaan sen jakaminen on. Uskon tähän. Henkilöstö päättää, kenen kanssa tietonsa jakaa. Vallan uusjaon hengessä henkilöstöllä on valta.

Tämän vuoksi päätimme Luonassa luoda strategiaa yhdessä henkilöstömme kanssa. Artturi, yksi Luonan kymmenestä strategialähettiläästä, kirjoitti aiheesta. Strategialähettiläät auttoivat minua ymmärtämään, että kilpailuedun luominen pitää antaa henkilöstön omiin käsiin. Ajatuksen itu niin kutsutusta Luona-otteesta tuli strategialähettiläältä ja sen kehittäminen on Luonan henkilöstön vastuulla.

Luona-ote on toimintamalli, tyyli ja kulttuuri. Se on sitä, miten kohtaamme asiakkaan tai yhteistyökumppanin, miten työskentelemme yhdessä, minkälaisia ihmisiä rekrytoimme, miten viestimme, ja millainen yhtiö olemme. Luona-otetta rakentaessa henkilöstömme samalla päättää, millaisessa yhtiössä haluavat työskennellä ja millaisten osaajien kanssa haluavat jakaa tietonsa.

Tämän tyyppisessä strategian luonnissa johto asettaa itsensä alttiiksi. Keskustelimmekin johdon kanssa etukäteen siitä, olemmeko valmiita kuuntelemaan ja heittäytymään sekä tunnustetusti antamaan henkilöstölle vallan. Pitää sietää epävarmuutta ja keskeneräisyyttä sekä sallia virheitä, ja ennen kaikkea pitää uskaltaa luottaa. Tietenkin johdolla säilyy vahva rooli strategiaan liittyvissä mitä ja milloin päätöksissä. Mutta se miten strategiaa toteutamme jää nyt henkilöstömme huolehdittavaksi.

Minä luotan luonalaisiin. Olemme jo osoittaneet, että yhdessä meissä on rohkeutta, ammattimaisuutta ja inhimillisyyttä. Uskon, että juuri Luona-otteella meille syntyy pitkäaikaista sekä ylivoimaista kilpailuetua ja luonalaisille syy pysyä meillä töissä. Ja tästä kaikesta hyötyy ennen kaikkea Luonan asiakas.

Kirjoittaja: Milja Saksi, toimitusjohtaja, Luona Oy

Milja Saksi

Anna kirjoittajalle palautetta Twitterissä @miljasaksi tai spostilla milja.saksi at luona.fi

p.s. Avoimuuden nimissä tulee mainita, että Johtaja on Media! –konseptin luoja Jukka Saksi on veljeni.