Luonan vastaanottopalvelut
Tuotamme Maahanmuuttoviraston kumppanina vastaanottopalveluja turvapaikanhakijoille pääkaupunkiseudulla
VASTAANOTTOPALVELUIDEN NEUVONTA
puh. 045 7884 4040 (ma-pe klo 8-16)
vokneuvonta@luona.fi

Luonan vastaanottopalvelu
Luonan vastaanottokeskukset toimivat ensisijaisesti ns. transit-keskuksina, joihin asiakkaat tulevat suoraan rajalta muutamaksi yöksi, jonka jälkeen heidät pyritään siirtämään uuteen keskukseen vakituisempaan asutukseen. Vastaanottokeskuksemme ovat ruokapalvelukeskuksia, niissä majoittuville asiakkaille tarjotaan ruoka.
Lisäksi Espoossa, Vantaalla ja Helsingissä on yksityismajoituspisteet, joissa palvelemme Uudenmaan alueella yksityismajoituksessa olevia asiakkaita.
Vastaanottokeskuksissamme työskentelee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia kuten sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia, terveyden- ja sairaanhoitajia, lähihoitajia, ohjaajia sekä etuuskäsittelijöitä.
Robert Huberin tien vastaanottokeskus ja yksityismajoituspalvelupiste
Robert Huberin tie 3
01510 Vantaa
Puhelin: 050 466 9601 (Neuvonta 24/7)
Asiakaspalveluajat
Ohje uusille yksityismajoituksen asiakkaille
Nihtisillan vastaanottokeskus ja yksityismajoituspalvelupiste
Kutojantie 10
02630 Espoo
Puhelin: 050 478 7735 (Neuvonta 24/7)
Asiakaspalveluajat
Ohje uusille yksityismajoituksen asiakkaille
Pitäjänmäen vastaanottokeskus
Kutomotie 9A
00380 Helsinki
Puhelin: 050 479 0934 (Neuvonta 24/7)
Itäkeskuksen yksityismajoituspalvelupiste
Asiakkaankatu 3 A, 2 krs
00930 Helsinki
Puhelin: 045 782 00413 (Arkisin 9-16)
Asiakaspalveluajat
Ohje uusille yksityismajoituksen asiakkaille
Vastaanottopalvelut
Vastaanottopalvelut järjestää se vastaanottokeskus, jonka asiakkaaksi kansainvälistä suojelua hakeva tai tilapäistä suojelua saava rekisteröidään.
Vastaanottopalveluihin kuuluvat majoitus, yleisneuvonta, sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut ja vastaanottoraha. Palveluissa hyödynnetään tarvittaessa tulkki- ja käännöspalveluita. Vastaanottokeskuksessa järjestetään työ- ja opintotoimintaa. Luonan vastaanottokeskukset ovat ruokapalvelukeskuksia, eli keskusmajoitusasiakkaille tarjotaan ateriat. Vastaanottokeskuksessa saat ohjausta ja neuvontaa erilaisissa arjen asioissa sekä turvapaikan ja tilapäisen suojelun hakemiseen liittyvissä asioissa.
Vierailut vastaanottokeskuksissa
Vastaanottokeskuksessa majoittuvat voivat vastaanottaa vieraita keskuksessa majoittuessaan erikseen vierailuille osoitetussa tilassa. Yksityisyyden vuoksi vieraita ei voi ottaa vastaan majoituskerroksissa.
Rekisteröitymään tulevat asiakkaat voivat ottaa tukihenkilön mukaan. Tukihenkilö saa olla mukana myös asiointikäynneillä.
Majoittuminen vastaanottokeskukseen
Turvapaikan tai tilapäisen suojelun hakija majoitetaan vastaanottokeskukseen.
Majoittuminen yksityismajoitukseen
Majoitus voidaan järjestää myös itse, jolloin sitä kutsutaan yksityismajoitukseksi. Myös perhe voi majoittua yksityismajoitukseen. Vastaanottokeskukset eivät yhdistä asiakkaita ja majoittajia.
Uusi osoite tulee aina ilmoittaa omaan vastaanottokeskukseen. Myös Maahanmuuttovirasto saa tiedon sitä kautta,
Majoittuminen yksityismajoitukseen
Osoitteen pitää aina olla Maahanmuuttoviraston tiedossa
Tilapäinen suojelu Ukrainasta paenneille
Tilapäinen suojelu on tarkoitettu Ukrainasta sotaa pakeneville henkilöille. Tilapäisen suojelun tarkoituksena on, että heille voidaan tarjota nopeasti väliaikaista suojelua. Tilapäistä suojelua haetaan henkilökohtaisesti poliisin tai rajaviranomaisen luona.
Turvapaikan hakeminen
Suomessa turvapaikkaa haetaan henkilökohtaisesti poliisin tai rajaviranomaisen luona. Hakemusta ei voi jättää vastaanottokeskuksessa. Tämän jälkeen henkilö ohjataan vastaanottokeskuspalveluiden piiriin.
Poliisi ja rajaviranomainen voivat myös ohjata vastaanottokeskukseen henkilön, jolla on välitön tarve majoitukseen jo ennen hakemuksen rekisteröintiä.
Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut
Vastaanottokeskuksessa tehtävää työtä ovat esimerkiksi tukikeskustelut sosiaalityöntekijän tai sosiaaliohjaajan kanssa, kriisityö, erilaisten ristiriitatilanteiden selvittely ja arjessa tapahtuva ohjaus ja neuvonta.
Vastaanottokeskus huolehtii terveydenhuoltopalveluista. Terveydenhuoltopalveluihin hakeudutaan ottamalla yhteys sen vastaanottokeskuksen terveydenhuoltotiimiin, johon asiakas on rekisteröity.
Vastaanottoraha
Turvapaikkaa tai tilapäistä suojelua hakeva voi saada taloudellista tukea välttämättömiin perustarpeisiin. Vastaanottorahaa haetaan siitä vastaanottokeskuksesta, jossa asiakas on rekisteröitynyt ja vastaanottorahahakemus täytetään henkilökohtaisesti omassa vastaanottokeskuksessa.
Vastaanottokeskusten yksityismajoittujien palvelut ovat paikoin ruuhkautuneet – näin saat apua
Viiveitä vastaanottokeskusrahan maksamisessa korjataan jatkuvasti
Lahjoitukset ja vapaaehtoistyö
Tiedustelut ja yhteydenotot, puh. 050 479 5767 (ma-pe klo 8-16) tai
Lisätietoja avun tarjoamisesta ukrainalaisille Sisäministeriön sivuilta
Avun tarjoaminen ukrainalaisille – Sisäministeriö (intermin.fi)
Lemmikit
EU:n jäsenmaat joustavat Ukrainan sotaa pakenevien mukana saapuvien lemmikkien maahantuontivaatimuksissa ja Ukrainasta pakenevilla henkilöillä voi olla mukanaan lemmikkieläimiä. Lemmikkien kanssa saapuvien olisi parasta järjestää majoituksensa itse (yksityismajoitus), mutta se ei ole kaikille mahdollista.
Riihimäen vastaanottokeskukseen majoitetaan tilapäisen suojelun ja turvapaikanhakijoita, joilla on lemmikkejä. Vastaanottokeskuksissa lemmikit saavat Ruokaviraston terveysohjeistuksen mukaista hoitoa.
Jaettavat ohjeet Ukrainasta paenneille
Maahanmuuttoviraston sivuilta voit tulostaa asiakasohjeita