Monen kunnan, kaupungin ja maakunnan sote-ihmisen pöydällä on nyt kysymys siitä, miten hoidon- ja palvelutarpeen arviointi, neuvonta ja palveluohjaus on tällä hetkellä hoidettu ja miten ne tulisi maakunnassa jatkossa järjestää. Asian selvittäminen vaatii, että useampi ihminen asettuu saman pöydän ääreen pohtimaan asiaa.
Tulisiko tulevaisuudessa rakentaa keskitetty maakunnan malli, antaa sote-keskusten hoitaa kuntalaisten neuvonta, ohjaus ja arviointi, vai jatkaa nykyisellä, yleensä hajautetulla mallilla? Entä tulisiko yhdistää sosiaali- ja terveydenhuollon arviointi ja neuvonta, vai pitää ne erillään? Mikä on nykyisen toimintamallin kokonaiskustannus? Entä paljonko keskitetyn mallin rakentaminen vaatisi investointeja?
Luonassa olemme kuntien ja maakuntien kumppanina pohtimassa monenlaisia malleja soten neuvonnan, hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnin ja ohjauksen ratkaisuiksi. Luona Arviointi -palveluiden avulla hoidamme tällä hetkellä 2 miljoonan suomalaisen neuvonnan ja arvioinnin monikanavaisesti ja etänä vuoden jokaisena päivänä ja tuntina.
Vastaako etäarviointiin koulutettu sairaanhoitaja jo nyt kuntasi yhteispäivystyksen puheluun?
On hyvin mahdollista, että etänä tehtävään arviointiin ja neuvontaan koulutettu henkilöstömme hoitaa jo sinunkin kuntasi yhteispäivystyksen puheluita ja yhteydenottoja. Palvelutapahtumia meillä on vuosittain 600.000 ja näistä 70% ei johda akuuttiin käyntiin päivystyksessä.
Lisäksi Tampereen Kotitorin neuvonnan ja ohjauksen kokemuksesta tiedämme, että ikäihmisten yhteydenotoista yksi kolmasosa ei johda mihinkään (vaikka keskustelulle onkin ollut tarvetta), toinen kolmasosa ostaa palveluita kotiin omalla rahalla ja vain kolmasosa päätyy julkisten palveluiden piiriin.
Kokemustemme perusteella olemme Luonassa laatineet kuvitteellisen tulevaisuuden maakunta -casen arvioinnin, neuvonnan ja ohjauksen ratkaisuksi. Haluatko tutustua siihen? Ota rohkeasti yhteyttä!