Luona » Luona vastaanottopalvelut
Luona vastaanottopalvelut
Meidän luona ollaan turvassa, kun elämä etsii uutta polkua.
Lyhyesti
Ketä palvelemme
Tuotamme Maahanmuuttoviraston kumppanina vastaanottopalveluja turvapaikanhakijoille ja tilapäistä suojelua saaville henkilöille pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaan alueella.
Palvelumme
Palvelut liiketoiminnoittain:
Digitaalinen vastaanottopalvelu DigiVOK
DigiVOK on etäpalvelu Luonan vastaanottotoiminnan asiakkaille. Palvelussa asiakkaat saavat ohjausta ja neuvontaa.
Vantaan vastaanottokeskus ja yksityismajoituspalvelupiste
Robert Huberin tie 3
01510 Vantaa
Puhelin: 050 466 9601 (Neuvonta 24/7)
Nihtisillan transit-vastaanottokeskus ja Espoon vastaanottokeskuksen yksityismajoituspalvelupiste
Kutojantie 10
02630 Espoo
Puhelin: 050 478 7735 (Neuvonta 24/7)
Espoon vastaanottokeskus
Ylämyllyntie 7 C 61
02740 Espoo
Puhelin: 045 7820 4966 (Neuvonta 24/7)
Länsi-Uudenmaan asuntopohjainen vastaanottokeskus, palvelupiste
Kutojantie 10
02630 Espoo
Puhelin: 045 7820 4982 (Neuvonta 24/7)
Vantaan asuntopohjainen vastaanottokeskus, palvelupiste
Robert Huberin tie 3
01510 Vantaa
Puhelin: 045 7820 4990 (Neuvonta 24/7)
Porvoon asuntopohjainen vastaanottokeskus, palvelupiste
Rauhankatu 14
06100 Porvoo
Puhelin: 044 7787 264 (Neuvonta 8-22)
Järvenpään asuntopohjainen vastaanottokeskus, palvelupiste
Mannilantie 13 A 1
04400 Järvenpää
Puhelin: 050 5569 967 (Neuvonta 8-22)
Vastaanottopalvelut
Vastaanottopalvelut järjestää se vastaanottokeskus, jonka asiakkaaksi kansainvälistä suojelua hakeva tai tilapäistä suojelua saava rekisteröidään.
Vastaanottopalveluihin kuuluvat majoitus, yleisneuvonta, sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut ja vastaanottoraha. Palveluissa hyödynnetään tarvittaessa tulkki- ja käännöspalveluita. Vastaanottokeskuksessa järjestetään työ- ja opintotoimintaa. Luonan vastaanottokeskukset ovat ruokapalvelukeskuksia, eli keskusmajoitusasiakkaille tarjotaan ateriat. Vastaanottokeskuksessa saat ohjausta ja neuvontaa erilaisissa arjen asioissa sekä turvapaikan ja tilapäisen suojelun hakemiseen liittyvissä asioissa.
Vierailut vastaanottokeskuksissa
Vastaanottokeskuksessa majoittuvat voivat kysyä yksikön vierailukäytännöistä oman toimipisteensä henkilökunnalta. Yksityisyyden vuoksi vieraita ei voi ottaa vastaan majoituskerroksissa.
Rekisteröitymään tulevat asiakkaat voivat ottaa tukihenkilön mukaan. Tukihenkilö saa olla mukana myös asiointikäynneillä.
Majoittuminen vastaanottokeskukseen
Turvapaikan tai tilapäisen suojelun hakija majoitetaan vastaanottokeskukseen.
Asuntopohjainen vastaanottokeskus
Asuntopohjaisessa vastaanottokeskuksessa asiakkaat majoittuvat vastaanottokeskuksen vuokraamiin asuntoihin. Asuntoja on eri tarpeisiin esimerkiksi miehille ja naisille erikseen sekä perheasuntoja. Asunnot ovat kalustettuja ja niissä on perustarvikkeet. Asiakkaat saavat sosiaali- ja terveyspalvelut vastaanottokeskuksesta.
Majoittuminen yksityismajoitukseen
Majoitus voidaan järjestää myös itse, jolloin sitä kutsutaan yksityismajoitukseksi. Myös perhe voi majoittua yksityismajoitukseen. Vastaanottokeskukset eivät yhdistä asiakkaita ja majoittajia.
Uusi osoite tulee aina ilmoittaa omaan vastaanottokeskukseen. Myös Maahanmuuttovirasto saa tiedon sitä kautta,
Tilapäinen suojelu Ukrainasta paenneille
Tilapäinen suojelu on tarkoitettu Ukrainasta sotaa pakeneville henkilöille. Tilapäisen suojelun tarkoituksena on, että heille voidaan tarjota nopeasti väliaikaista suojelua. Tilapäistä suojelua haetaan henkilökohtaisesti poliisin tai rajaviranomaisen luona.
Suomessa asuvia ukrainalaisia ja Ukrainasta paenneita asiakkaita palvelee oma palvelunumero. Asiakkaat voivat soittaa Maahanmuuttovirastolle asioissa, jotka liittyvät esimerkiksi tilapäiseen suojeluun.
Asiakkaiden palvelunumero on 0295 790 605, ma-pe klo 8.30–12.00 ja 13.00–15.30.
Palvelunumerossa neuvomme ukrainaksi, englanniksi, suomeksi ja ruotsiksi.
Turvapaikan hakeminen
Suomessa turvapaikkaa haetaan henkilökohtaisesti poliisin tai rajaviranomaisen luona. Hakemusta ei voi jättää vastaanottokeskuksessa. Tämän jälkeen henkilö ohjataan vastaanottokeskuspalveluiden piiriin.
Poliisi ja rajaviranomainen voivat myös ohjata vastaanottokeskukseen henkilön, jolla on välitön tarve majoitukseen jo ennen hakemuksen rekisteröintiä.
Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut
Vastaanottokeskuksessa tehtävää työtä ovat esimerkiksi tukikeskustelut sosiaalityöntekijän tai sosiaaliohjaajan kanssa, kriisityö, erilaisten ristiriitatilanteiden selvittely ja arjessa tapahtuva ohjaus ja neuvonta.
Vastaanottokeskus huolehtii terveydenhuoltopalveluista. Terveydenhuoltopalveluihin hakeudutaan ottamalla yhteys sen vastaanottokeskuksen terveydenhuoltotiimiin, johon asiakas on rekisteröity.
Vastaanottoraha
Turvapaikkaa tai tilapäistä suojelua hakeva voi saada taloudellista tukea välttämättömiin perustarpeisiin. Vastaanottorahaa haetaan siitä vastaanottokeskuksesta, jossa asiakas on rekisteröitynyt ja vastaanottorahahakemus täytetään henkilökohtaisesti omassa vastaanottokeskuksessa.
Lahjoitukset ja vapaaehtoistyö
Tiedustelut ja yhteydenotot
Lisätietoja avun tarjoamisesta ukrainalaisille Sisäministeriön sivuilta
Avun tarjoaminen ukrainalaisille – Sisäministeriö (intermin.fi)Lemmikit
EU:n jäsenmaat joustavat Ukrainan sotaa pakenevien mukana saapuvien lemmikkien maahantuontivaatimuksissa ja Ukrainasta pakenevilla henkilöillä voi olla mukanaan lemmikkieläimiä. Lemmikkien kanssa saapuvien olisi parasta järjestää majoituksensa itse (yksityismajoitus), mutta se ei ole kaikille mahdollista.
Riihimäen vastaanottokeskukseen majoitetaan tilapäisen suojelun ja turvapaikanhakijoita, joilla on lemmikkejä. Vastaanottokeskuksissa lemmikit saavat Ruokaviraston terveysohjeistuksen mukaista hoitoa.
Jaettavat ohjeet Ukrainasta paenneille
Maahanmuuttoviraston sivuilta voit tulostaa asiakasohjeita