Venäjän hyökkäyksen jälkeen tilapäistä tai kansainvälistä suojelua Suomesta on hakenut yli 20.000 Ukrainasta paennutta. Maahanmuuttovirasto on avannut uusia vastaanottokeskuksia nopeasti eri puolille Suomea. Luona operoi Maahanmuuttoviraston kumppanina kolmea vastaanottokeskusta ja yksityismajoituspalvelupistettä pääkaupunkiseudulla. Maaliskuussa Espooseen perustamassamme vastaanottokeskuksessa on ollut viiveitä vastaanottorahan maksussa.
Osana vastaanottopalveluja, vastaanottokeskus myöntää asiakkailleen hakemuksesta vastaanottorahaa.
Asiakkaidemme tulee saada heille kuuluvat vastaanottorahat määräajassa ja tämän toteuttaminen on tehtävämme.
Vastaanottokeskuksissamme vastaanottorahaan oikeutettujen määrä on noussut merkittävästi Ukrainan sodan alkamisen jälkeen. Nopea asiakasmäärän kasvu on vaatinut luonnollisesti mittavia rekrytointeja ja perehdyttämistä. Olemme tunnistaneet vastaanottorahan maksamisen haasteet ja niiden valitettavat vaikutukset Ukrainasta paenneille sekä heitä auttaville yksityismajoittajille. Teemme parhaillaan töitä korjataksemme tilanteen. Puramme ruuhkaa tekemällä ylitöitä, resursoimalla lisää henkilökuntaa sisäisillä siirroilla, priorisoimalla tehtäviä ja lisäämällä käteismaksun päiviä.
Arvioimme mukaan, viivästyksestä aiheutuneet ruuhkat on saatu purettua lähimmän kahden viikon aikana. Koska osa turvapaikkaa ja tilapäistä suojelua hakeneista asiakkaistamme ovat valitettavasti joutuneet odottamaan kohtuuttoman pitkään vastaanottorahaa, turvaamme heidän välttämättömät perustarpeensa muulla tavoin, esimerkiksi ruokakauppojen lahjakorteilla.
Lisätietoa vastaanottorahan maksuaikatauluista saa omasta vastaanottokeskuksesta. Vastaanottokeskus on yhteydessä asiakkaisiinsa maksuun liittyvissä asioissa.