Luonan vastuullisuuskatsaus 2022: Ukrainan kriisi laukaisi tarpeen auttaa sotaa pakenevia ihmisiä

Vuonna 2022 koko Euroopan turvallisuusympäristö muuttui, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa. Hyökkäyssodan seurauksena Suomeen saapui koko vuoden aikana lähes 50 000 ukrainalaista hakemaan turvaa ja suojaa. Avun tarpeeseen tuli reagoida nopeasti.

Luonan vastaanottopalveluiden johtaja Mari Saari kertoo, että Luona oli välittömästi tukemassa Suomeen saapuvia ukrainalaisia: ”Avasimme muutamassa kuukaudessa kaksi uutta vastaanottokeskusta ja kolme yksityismajoituspalvelupistettä pääkaupunkiseudulle. Luonassa oli keskimäärin 6 263 asiakasta joka kuukausi. Tämä tarkoitti luonnollisesti myös massarekrytointeja. Ilman sote-ammattilaisia tämä kaikki ei olisi ollut mahdollista.”

Luonan strategian keskiössä henkilöstö

Henkilöstömäärä kasvoi vuoden 2022 aikana hurjasti. Onnellinen ja hyvinvoiva henkilöstö on Luonan tärkeimpiä kulmakiviä. Luonassa seurataan henkilöstön tyytyväisyyttä henkilöstökyselyillä ja ns. fiiliskyselyillä. Kyselyitä toteutetaan vuosittain neljä. Henkilöstötutkimuksen keskiarvon lisäksi myös yrityskulttuuri eli #luonaote elää ja voi hyvin. Molempien keskiarvo vuonna 2022 oli 4, asteikolla 1-5.

Vuonna 2022 henkilöstöetuvalikoimaa laajennettiin ja palvelusvuosipalkitsemista uudistettiin. Luonalaiset valitsivat yhteisöllisyyden vahvistamisen vuoden 2022 teemaksi. Yhteisöllisyyttä vaalittiin erityisesti tiimikohtaisesti, koska moni luonalainen työskenteli etänä. Koronarajoitusten purku mahdollisti kuitenkin myös toivottuja lähitapaamisia tauon jälkeen.

Räätälöidyt palvelut asiakkaiden tarpeisiin

Asiakkaat kohdataan samalla #luonaotteella kuin henkilöstökin. Luonassa uskotaan, että hyvinvoiva henkilöstö tuottaa parempia palveluja myös asiakkaille.

Vaikuttavien, räätälöityjen palveluiden tuottaminen on Luonan dna:ssa. Digitalisaatio nostaa päätään enenemässä määrin myös sote-alalla ja Luona kehittikin vuoden 2022 aikana etäpalveluitaan. Tämä mahdollisti uusia yhteistyökumppaneita ja myös uudenlaisten palveluiden kehittämistä asiakkaiden kanssa.

”Uuden vastuullisuuskatsauksemme myötä haluan kiittää kaikkia luonalaisia, asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme ja muita sidosryhmiä. Luonan ketteryys, kehittyminen ja reagointikyky ovat mahdollista teidän avullanne”, kiteyttää Luonan toimitusjohtaja Tommi Qvick.

Tutustu:

Luonan vastuullisuuskatsaus 2022

Lue lisää:

Tilaa uutiskirje

Luitko jo nämä?