Jumppaa hyvinvointirobotin kanssa, vinkkejä kotona asumisen avuksi ja neuvoja lomakeviidakkoon – Tampereen Kotitori kokoaa yhteen ikäihmisten arjen apuvälineet ja palvelut

Kotona asumista tukevien palveluiden ja teknologian tarvitsijoita on vuosi vuodelta enemmän. Mitä kaikkia palveluita kotiin voi saada, mitä lomakkeita on täytettävä, millä teknisillä apuvälineillä voi helpottaa arkea kotona? Tampereen Kotitori on arjen avuksi luotu monipuolinen neuvontapiste, jonka toimintaan voi tutustua Hyvä Ikä -messuilla Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 20.-21.10.2016.

Kotitori on jo tuttu monille tamperelaisille ikäihmisille. Asiakkaille ei kuitenkaan ole ikärajaa, vaan Kotitorilta löytyy arkea helpottavia palveluita vaikkapa siivousapua tarvitsevalle lapsiperheelle. Tampereen kaupungin tarjoamasta maksuttomasta palvelusta kävijä saa yhdestä paikasta tietoa esimerkiksi kotiavusta tai hoivapalveluista – sekä apua esimerkiksi erilaisten hakemusten täyttämiseen. Tarjolla on kymmeniä eri julkisia, yksityisiä ja kolmannen sektorin palveluita – ja asiantuntevaa neuvontaa niihin liittyen.

Palvelut ja apuvälineet yhteen kokoavalle Kotitorille on selvästi tilausta.
– Kotitorin neuvonnasta saamamme asiakaspalaute on ollut alusta asti huippuluokkaa, kertoo Tampereen Kotitoria tuottavan Mawell Care Oy:n toimitusjohtaja Timo Koistinen.
– Erityisesti kiitosta on saanut ratkaisukeskeinen toimintatapamme: etsimme yhdessä ja keskustellen kunkin asiakkaan elämäntilanteeseen sopivimmat palvelut.

Zora-robottikaveri ja Laitetorin hyvinvointiteknologiaa messuosastolla

Muiden palveluiden ohella Tampereen Kotitorilla on kattava Laitetori, jossa voi tutustua ikäihmisille suunnattuihin arjen apuvälineisiin ja lainata niitä kotiin kokeiltavaksi. Laitevalikoimaan kuuluu esimerkiksi GPS-paikantimia sekä hälyttävä laitteita, kuten liesi- ja ovivahteja.

Zora on Tampereen Kotitorin toistaiseksi tunnetuin työntekijä, uusinta hyvinvointiteknologiaa edustava vuorovaikutteinen humanoidirobotti, joka toimii tällä hetkellä Kotitorilla asiakaspalvelijana. Hyvä Ikä -messuilla jumpataan Zoran johdolla molempina messupäivinä Tampereen Kotitorin osastolla 320.

Tampereen Kotitorin palvelut tuottaa Mawell Care Oy, joka on syyskuusta 2016 lähtien ollut osa kotiin tuotavia palveluita ja asumiseen liittyviä ratkaisuja tuottavaa Luona Oy:tä.

Lisätietoja medialle:

Timo Koistinen, toimitusjohtaja, Mawell Care Oy, puh. 040 560 4655, timo.koistinen@mawellcare.com
Mika Tolppola, kehitysjohtaja, Luona Oy, puh. 050 466 8252, mika.tolppola@luona.fi

Luona Oy tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluja. Teemme terveysneuvontaa, hoidon tarpeen arviointia sekä palveluohjausta yli 1,5 miljoonalle suomalaiselle. Tuemme päivittäin omassa kodissa tai yhteisössä asuvaa avun tarpeessa olevaa ihmistä. Toimimme – yksilöllisesti, yhdessä ja vaikuttavasti – kotitalouksien sekä julkisen ja kolmannen sektorin kumppanina. Uskomme, että auttamalla ihmistä auttamaan itseään, autamme koko yhteiskuntaa.

Syyskuussa 2016 Luona yhdistyi Mawell Care Oy:n, Suomen johtavan yksityisen terveysneuvonnan ja ikäihmisten kokonaispalveluiden toimittajan, kanssa. Yhtiöiden yhteenlaskettu arvioitu liikevaihto vuodelle 2016 on lähes 60 miljoonaa euroa. Henkilöstö koostuu 330 sosiaali- ja terveydenhuollon, asiakasohjauksen, turvallisuuden, ravinnon, ja suomen kielen ammattilaisesta pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Oulussa ja Rovaniemellä. Luona on kotimaisesti omistetun Barona Group -konsernin tytäryhtiö.

Mikä Kotitori? Kotitori on uudenlainen tapa tarjota ratkaisuja ikäihmisten kotona asumisen tueksi. Kotitorilla ikäihmisten ohjaus ja neuvonta perustuvat ratkaisukeskeiseen toimintamalliin, jossa palvelut räätälöidään yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Palveluita tarjoavat julkisen puolen lisäksi yritykset ja kolmas sektori. Kotitori on toiminut Tampereella vuodesta 2009 alkaen ja sen palvelujen käyttäjien asiakastyytyväisyys on ollut erittäin korkea. Kotitori on tuottanut merkittäviä kustannussäästöjä, jotka on todennettu KPMG:n riippumattomassa selvityksessä, joka tehtiin Sitran toimeksiannosta.