Otaniemen vastaanottokeskuksen avaamisesta tasan vuosi – akuutista pakolaiskriisistä kotoutumisen arkeen

Luona Oy:n ylläpitämän, Otaniemen vastaanottokeskuksen avaamisesta Espoossa on tänään kulunut tasan vuosi. Keskus oli Luona Oy:n ensimmäinen, ja samalla ensimmäinen yksityisen toimijan ylläpitämä vastaanottokeskus Suomessa.  

Otaniemen vastaanottokeskus perustettiin 16.9.2015, kun Suomen valtio pyysi myös yksityisiltä toimijoilta pikaista apua akuuttiin turvapaikanhakijakriisiin. Luona Oy käynnisti vastaanottokeskustoiminnan alle vuorokauden varoitusajalla, kun Ruotsin kautta Suomeen busseilla saapuneita pakolaisia majoittanut vastaanottokeskus avattiin Otaniemeen, hostelina toimineen entisen Pelastusopiston tiloihin. Vuoden aikana Luona Oy ylläpiti enimmillään yhdeksää vastaanottokeskusta pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla.

”Kaikille löytyi katto pään päälle”

Otaniemen vastaanottokeskuksen johtaja Ami Engström muistelee vuoden takaista, pitkää työpäivää. ”Patjat kannettiin sisään päivällä, asukkaat saapuivat illalla. Työtä tehtiin vuorotta, mutta kahdentoista tunnin kuluttua perustamispäätöksestä kaikille löytyi katto pään päälle, suojaa ja ruokaa”.

Otaniemen vastaanottokeskus on noin 400 turvapaikanhakijan koti. Myös jo omaan asuntoon muuttaneet, asuntopohjaisessa vastaanottokeskuksessa asuvat turvapaikanhakijat vierailevat säännöllisesti keskuksessa, esimerkiksi suomen kieltä opiskelemassa ja terveys- ja sosiaalipalveluiden parissa.

Vastaanottokeskus tänään: koti ja monipuolinen palvelukeskittymä

Vastaanottokeskustoiminnan ensisijainen tehtävä on tarjota suojaa ja turvaa sitä etsiville. Vuodessa Otaniemestä, kuten monista muistakin vastaanottokeskuksista, on tullut asukkailleen koti. Saman katon alta löytyy majoituksen, ruoan ja terveydenhuoltopalveluiden lisäksi paljon muutakin: esimerkiksi monipuolisia sosiaalityön ja asumisen tuen palveluita, suomen kielen ja kulttuurin opetusta, vapaa-ajan toimintaa ja apua asiointiin viranomaisten kanssa. Palveluita pyörittävät vastaanottokeskustyön ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Lisäksi turvapaikanhakijoiden tukena on aktiivinen joukko vapaaehtoisia.

Luona Oy:n vastaanottokeskuksista vastaava johtaja Niina Kuurma muistuttaa, että näin suurta kokonaisuutta ei olisi voinut pyörittää ilman toimivaa yhteistyötä Maahanmuuttoviraston ja muiden viranomaisten, kunnan, henkilökunnan ja vapaaehtoisten välillä. ”Tämä kaikki on saatu aikaan yhdessä. Kun katsoo taaksepäin kuluneeseen vuoteen, ei voi olla kuin todella kiitollinen kaikesta!”

Vuosipäivää juhlitaan keskuksessa yhdessä asukkaiden, henkilökunnan ja yhteistyökumppaneiden kesken.

Lisätietoja: 

Ami Engström, johtaja, Otaniemen vastaanottokeskus, Luona Oy, puh. 0400 959 695, ami.engstrom@luona.fi

Niina Kuurma, johtaja, vastaanottokeskuspalvelut, Luona Oy, puh. 050 354 1888, niina.kuurma@luona.fi

Tilaa uutiskirje

Luitko jo nämä?