Sosiaali- ja terveysalan yrityksillä on surkea maine palveluita tilaavan julkisen sektorin silmissä. Huonoon maineeseen on syynsä, ja myös julkisuudessa aiheesta on keskusteltu paljon. On syntynyt massiivinen luottamuksen kuilu, ja yrityksille tarjotaan nyt rangaistuksena vain rengin paikkaa sote-palvelujen tulevaisuuden kokonaisuudessa. Näin ei saada kehitettyä vaikuttavia palveluja. Vain palauttamalla luottamuksen pystymme yhdessä ratkomaan Suomen sote-palvelujen vaikean tilanteen.
Kukaan ei varmaankaan ole eri mieltä siitä, että sosiaali- ja terveysalan yrityksillä on surkea maine julkisen sektorin tilaaja-asiakkaiden silmissä. Vähissä ovat ne virkamiehet tai poliittiset päättäjät, jotka uskaltaisivat puolustaa sote-yrityksiä. Sote-yritysten kriitikoilla on rutkasti hyviä ja julkisuudesta tuttuja perusteluja yksityisen sektorin toiminnan puutteista. Pienikin ehdotus yhteistyöstä yritysten kanssa saadaan näillä nopeasti torpattua.
Kun yritysjohtajana tarkastelen toimialaani liittyvää keskustelua, en voi sanoa olevani ylpeä. Myös tapaamisissa alan toimijoiden kanssa kuulen usein musertavaa palautetta.
Alan huono maine on syntynyt osittain isoihin toimijoihin liittyvien kohujen kautta, mutta toisaalta jokaisella sote-yhtiöllä on peiliin katsomista siinä, miten itse on toiminut ja toimii osana koko sote-yhteisöä. Alaa varjostaneiden kohujen vaikutukset näkyvät kaiken kokoisissa yrityksissä.
Yksityisen ja julkisen soten välillä on massiivinen luottamuksen kuilu
Sote-virkamies ei luota yrityksiin, eikä sote-yritys luota virkamiehiin. Yksityisen ja julkisen sektorin toimijoiden välillä onkin tällä hetkellä massiivinen luottamuksen kuilu.
Yleistäen tilanne näyttää tältä: Virkamies kokee, että sote-alan yritykset eivät halua satsata pitkäjänteiseen kehittämiseen, vaan haluavat tehdä asiat oman näkemyksensä mukaan ja saada tuottoa liiketoiminnasta nopeasti. Yritykset puolestaan kokevat, että kehittäminen ei kannata, sillä investoinnit eivät välttämättä maksa itseään takaisin.
Molemmat osapuolet syyllistyvät lyhyen tähtäimen optimointiin. Näistä lähtökohdista ala ei kehity mihinkään. Olen sitä mieltä, että kehitykseen tarvitaan sekä julkista että yksityistä sektoria.
Rengistä rinnallakulkijaksi tai kumppaniksi
Nykyinen hallitus haluaa rakentaa sote-palvelut julkisen palvelutuotannon varaan. Alan tilaisuudessa jonkin aikaa sitten puhuneen perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun mukaan yksityistä sektoria tarvitaan julkisen tueksi, mutta ”rengiksi, ei isännäksi”. Itse koen, että meillä sote-alan yrityksillä olisi paljon enemmän annettavaa kuin pelkällä rengillä.
Isännistä ja rengeistä puhuminen ei ole tätä päivää. Hyvät lopputulokset syntyvät yhteistyön, kollegiaalisuuden, osallistamisen ja keskinäisen arvostuksen kautta. Olisi mielekkäämpää puhua yksityisestä sektorista esimerkiksi rinnallakulkijana tai kumppanina yhteisellä matkalla.
Kyykyttäminen yksittäisten suoritteiden alihankkijan asemaan tai lyhytnäköinen pikavoittojen kalastelu ei edistä kehittymistä. Kaikkien tulisi katsoa pidemmälle.
Yksityisiä toimijoita tarvitaan julkisen sektorin tueksi ratkaisemaan käsillä olevia sote-haasteita. Yritysten tulee puolestaan lunastaa tarpeellisuutensa ja olemassaolonsa kehittämällä ja tuottamalla vastuullisia, vaikuttavia ja innovatiivisia ratkaisuja.
Luottamus palautetaan läpinäkyvyydellä
Luottamus palautetaan lisäämällä läpinäkyvyyttä koko toimialalla. Tämän vuoden aikana valmistellaan sote-alan järjestäjä- ja palveluntuotantoa koskevaa lainsäädäntöä. Uudessa laissa tulisi edellyttää järjestämisen, palvelutuotannon ja siihen liittyvien mittareiden, vaikutusten sekä kustannusten läpinäkyvyyttä sekä yksityisen että julkisen palvelutuotannon osalta.
Monen kunnan virkamiehet ja päättäjät saattavat ajatella, että omat palvelut on tuotettu parhaalla mahdollisella tavalla, vaikka näin ei välttämättä ole. Läpinäkyvyyden kautta päästäisiin vertailukelpoisesti näkemään minkälaisella järjestämistavalla ja palvelutuotannon yhdistelmällä pystytään tuottamaan palvelut kuntalaisille vaikuttavimmin, laadukkaimmin ja tehokkaimmin. Tämä levittäisi parhaita käytäntöjä koko maahan ja lisäisi toiminnan vaikuttavuutta.
Näin ei luoda vastakkainasettelua vertailemalla julkista ja yksityistä toimintaa. Järkevämpää on vertailla eri järjestäjien tapaa tuottaa palveluita ja ottaa opiksi toisiltamme.
Läpinäkyvyys on mielestäni keskeinen osa sote-alalle peräänkuulutettua vastuullisuutta, ja se koskee kaikkia palveluntuottajia.
Kutsu rohkeille virkamiehille ja sote-organisaatioille
Me Luonassa etsimme rohkeita kuntia ja sote-ammattilaisia, jotka uskaltavat lähteä rakentamaan kumppanuuksia yrityksen kanssa. Olemme valmiita kehittämään vastuullisia palveluja yhdessä, avoimesti ja pitkäjänteisesti. Haluamme haastaa teitä pohtimaan kanssamme tulos- ja vaikuttavuuspohjaisia hankintoja ja yhä vaikuttavampia tapoja yhdistää voimavaramme.
Lähtisitkö mukaan?
Lue lisää: Vaikuttavuus on vastuullista. Tutustu Luonan vastuullisuuteen ja sen mittareihin sivuillamme.