Potilas- ja sosiaaliasiavastaava

Potilas- ja sosiaaliasiavastaava huolehtii potilaan oikeuksista

Hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki ovat nimenneet lakisääteiset potilas- ja sosiaalivastaavat (laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavat 739/2023). Hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin potilas- ja sosiaalivastaavien toimialaan kuuluvat myös yksityisten palvelutarjoajien asiakkaat. Voit olla yhteydessä potilas- ja sosiaalivastaavaan, jos olet tyytymätön saamaasi kohteluun, palveluun tai annettuun hoitoon sosiaali- ja terveydenhuollossa. Ole yhteydessä oman hyvinvointialueesi potilas- tai sosiaaliasiavastaavaan. Helsingin kaupungin asukkaat ovat yhteydessä Helsingin kaupungin potilas- tai sosiaaliasiavastaavaan.

Potilas- ja sosiaaliasiavastaava neuvoo ja ohjaa potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa, neuvoo asiakkaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä asioissa, tiedottaa asiakkaan oikeuksista, toimii asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi sekä neuvoo ja tarvittaessa avustaa muistutuksen tekemisessä.

Mikäli hoidossasi ilmenee epäselvyyttä tai olet tyytymätön siihen tai saamaasi kohteluun, voit ottaa yhteyttä

  • sinua hoitaneisiin henkilöihin
  • hoitaneiden henkilöiden esihenkilöön
  • suoraan potilasasiavastaavaan.

Potilas- ja sosiaalivastaava on puolueeton toimija eikä hän voi toimia oikeudellisesti asiakkaan etujen ajajana eikä tehdä päätöksiä tai ota kantaa hoitoon tai henkilökunnan toimintaan.

Potilas- ja sosiaaliasiavastaava neuvoo, miten asiakas saa asiansa vireille toimivaltaisessa viranomaisessa. Palvelu on maksuton.

Muistutus ja kantelu

Jos olet tyytymätön hoitoosi tai kohteluusi, sinulla on oikeus tehdä muistutus hoitopaikkaasi. Muistutuksen voi tehdä myös asiakkaan laillinen edustaja, omainen tai muu läheinen, jos asiakas ei itse kykene tekemään sitä. Lisätietoja muistutuksen ja kantelun tekemisestä saat Valviran sivuilta https://valvira.fi/sosiaali-ja-terveydenhuolto/muistutus-tai-kantelu