Arvostettu sote-toimija
Tarjoamme asiakaslähtöisiä palveluita inhimillisesti, ammatillisesti ja luotettavasti. Etänä ja läsnä.
Avainluvut
62M€
liikevaihto
334
luonalaista
2milj.
ihmistä palveluidemme piirissä

Arvot ja kulttuuri
Arvomme ovat inhimillisyys, rohkeus, ammatillisuus ja luottamuksen arvoinen.
Toimintamme perustuu #luonaote-kulttuuriin: kohtaamme ihmiset inhimillisesti, toimimme vastuullisesti ja rohkeasti sekä kehitämme yhdessä toimintaamme. Muodostamme yhteisön, jossa jokaisen on hyvä olla.

Visio
Mahdollistamme kestävän hyvinvoinnin ja turvallisen arjen tarjoamalla asiakaslähtöisiä palveluita inhimillisesti, ammattitaitoisesti ja luotettavasti. Toimimme rohkeasti, tuemme jatkuvaa kehittymistä ja luomme edellytykset merkitykselliselle elämälle.

Vastuullisuus
Tarjoamme palveluja, joilla edistämme yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Meille on tärkeää olla vastuullinen kumppani luonalaisille, asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneille. Luona Oy:lla ja Luona Hoiva Oy:lla on Yhteiskunnallinen yritys -merkki.

Luona yrityksenä
Luona on 100% kotimainen ja osa Bravedo-yhteisöä.
Luona Oy hallitus:
- Markus Oksa (puheenjohtaja) 11/2021
- Tapani Kyrki (varsinainen jäsen) 04/2018
- Laura Åvall (varsinainen jäsen) 11/2021
Tarinamme
Luona perustettiin vuonna 2015. Tavoitteena oli tuoda Suomen sote-kentään uudenlaisia toimintamalleja, joilla on yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Tutustu tarinamme tarkemmin.
Vastuullista kasvua ja vaikuttavuutta
Vuoden aikana laajensimme vastaanottopalveluitamme koko Uudenmaan alueelle. Muutoksen jälkeen olimme Maahanmuuttoviraston lisäksi ainoa aikuisten ja perheiden vastaanottokeskustoimija Uudenmaan alueella.
Laajensimme yksikkömuotoiseen asumispalveluun, ja ensimmäinen Luona-koti aloitti joulukuussa. Aloitimme myös ensimmäisen palvelumme yksityisasiakkaille kesällä.
Panostuksia osaamiseen ja yhteistyöhön
Luonan työntekijöitä aloitti tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon, mikä vahvistaa organisaatiomme henkilöstön osaamista ja innovatiivisuutta.
Digipalveluiden kehitys
Kehitimme digitaalisia palveluita kaikissa liiketoiminnoissamme. Sosiaalipalveluissa Palveluhaun avulla tuetaan kotona asumista ja ennaltaehkäistään raskaampiin palveluihin siirtymistä, mikä tuo säästöjä hyvinvointialueelle, mutta myös koko yhteiskunnalle. Terveyspalveluissa Digiklinikka on monikanavainen digitaalinen palvelualusta, joka on kehitetty suomalaiseen sote-kenttään. Vastaanottopalveluissa DigiVOK on ensimmäinen digitaalinen vastaanottopalvelu vastaanottokeskusten asiakkaille.
Yhteiskunnallinen yritys
Luona Oy ja Luona Hoiva Oy saivat Yhteiskunnallinen yritys -merkin osoituksena liiketoiminnallisten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden onnistuneesta yhdistämisestä.
Ukrainan kriisi
Robert Huberin tien vastaanottokeskuksemme vastaanotti ensimmäisiä Ukrainasta saapuvia ihmisiä. Perustimme vuoden aikana Maahanmuuttoviraston toimeksiannolla kaksi uutta vastaanottokeskusta ja kolme yksityismajoituspalvelupistettä pääkaupunkiseudulle. Aloitimme myös asuntopohjaisen vastaanottokeskustoiminnan Keravalla ja Helsingissä. Luonassa oli vuoden loppuun mennessä n. 6 700 tilapäistä suojelua saavaa asiakasta ja turvapaikanhakijaa. Rekrytoimme vastaanottokeskuksiin maalis-joulukuun aikana 338 uutta sote–ammattilaista.
PerusTerveys osaksi Luonaa
Lääkäriasemaketju PerusTerveys liittyi osaksi Luonaa, ja vahvisti tarjoamiamme terveydenhuollon palveluita. Uuden liiketoiminnan avulla pystyimme tarjoamaan aiempaa vaikuttavampia ja laajempia etähoitamisen ratkaisuja julkiselle ja yksityiselle sote-sektorille.
Koronaviruspalvelut Luonassa
Koronapandemia saapui Suomeen maaliskuussa. Korona haastoi nopeaan reagointiin. Luona Terveys tarjosi koronaviruksen torjuntaan liittyviä etätukipalveluja kunnille, kaupungeilla ja sairaanhoitopiireille. Tarjosimme koronavirusneuvontaa, tartuntojen jäljitystä ja teimme koronarokotusten ajanvarausta.
#luonaote-kulttuurityö alkaa
#luonaote syntyi kuvaamaan erityistä toimintakulttuuriamme. Se sai alkunsa aivan ruohonjuuritasolta, sosiaalialan asiakasneuvojiemme tavasta tehdä päivittäistä työtään asunnottomien ja päihdekuntoutujien parissa. Asiakastyössämme #luonaote tarkoittaa, että tartumme toimeen ja kohtamme ihmisen omana persoonanaan ja inhimillisesti.
Mawell Care osaksi Luonaa
Yksityisen terveysneuvonnan ja ikäihmisten palveluiden tuottaja Mawell Care liittyi osaksi Luonaa. Sen tunnetuimpia palveluja olivat Päivystysapu 116117 -puhelinneuvontapalvelu sekä Tampereen kaupungin tarjoama Kotitori-palvelu ikäihmisille.
Toiminta alkaa
Toimintamme alkoi asunnottomien kriisimajoituksella ja tuetun asumisen palveluilla. Autoimme vahvan tuen tarpeessa olevia ihmisiä yhdistämällä turvallisen asumisen sekä kotiin tuotavan, asiakkaalle räätälöidyn tuen. Tavoitteena oli, että palvelumme avulla elämänlaatu ja -hallinta paranisivat pysyvästi.
Ensimmäiset vastaanottokeskukset
Eurooppa kohtasi pakolaiskriisin 2015, syntyivät myös ensimmäiset vastaanottokeskuksemme. Luonalaisten määrä kasvoi poikkeusoloissa parissa kuukaudessa alle kymmenestä lähes 250 henkilöön. Muutos oli suuri, joten päivitimme arvojamme ja johtamisjärjestelmä. Kehitimme myös, esihenkilö- sekä vastaanottokeskustyötä.

Olemme yhteiskunnallinen yritys
Luona Oy:lla ja Luona Hoiva Oy:lla on Yhteiskunnallinen yritys -merkki, jonka käyttöoikeus myönnetään osoituksena liiketoiminnallisten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden onnistuneesta yhdistämisestä.
Median yhteyshenkilöt
Sinua saattaisi kiinnostaa
Kuinka voimme auttaa?
Haluatko kuulla lisää meistä ja siitä, miten voimme auttaa juuri teitä? Ota yhteyttä myynti- ja kehitystiimiimme – etsitään yhdessä juuri teille sopivat ratkaisut.