Kesällä 2025 moni suomalainen odottaa yhä pääsyä kiireettömään hoitoon, usein jopa kuukausia. Myös hoidon tarpeen arviointi ja yhteyden saaminen terveydenhuoltoon saattavat viivästyä.
Lainsäädäntö edellyttää nopeaa reagointia ja takaa kaikille oikeuden päästä hoitoon tietyssä aikarajassa. Monilla hyvinvointialueilla hoitoon pääsy kuitenkin viivästyy ja aikarajat ylittyvät. Palveluiden saatavuuteen vaikuttaa usein myös se, missä päin Suomea asuu.
Tilannetta voidaan onneksi helpottaa vahvistamalla yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Moni alue etsii aktiivisesti uusia toimintatapoja ja kumppanuuksia ratkaisujen löytämiseksi. Digipalvelut tarjoavat merkittäviä mahdollisuuksia, sillä ne helpottavat yhteydenottoa hyvinvointialueelle ja mahdollistavat vaikuttavan tuen jo ensimmäisessä kontaktissa, moniammatillisen hoitotiimin avulla.
Esimerkiksi Luona tarjoaa palvelua, jonka avulla hyvinvointialueet voivat nopeuttaa yhteyden saamista, tehostaa hoidon tarpeen arviointia ja lisätä etänä valmiiksi hoidettujen potilaiden määrää. Kun panostukset kohdennetaan oikein, voidaan paitsi lyhentää hoitoon pääsyä myös parantaa asiakastyytyväisyyttä sekä edistää alueen asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä – niin nyt kuin tulevaisuudessakin.
Yhteistyöllä saadaan tuloksia hoitoon pääsyssä
Vaikka hoitoon pääsyyn liittyy edelleen haasteita, moni hyvinvointialue on ottanut merkittäviä askeleita oikeaan suuntaan. Panostukset omalääkärimalleihin, digipalveluihin ja moniammatillisiin tiimeihin ovat saaneet aikaan konkreettista muutosta.
Yksi konkreettinen esimerkki vaikuttavasta yhteistyöstä löytyy 116117-päivystysavun palvelusta, jossa yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuus on mahdollistanut entistä sujuvamman hoidon tarpeen arvioinnin.
Vuonna 2024 hoidimme etänä valmiiksi noin 47 % potilaista keskikokoisella hyvinvointialueella, mikä vastaa noin 29 000 henkilöä, jotka eivät joutuneet hakeutumaan päivystykseen. Tämä vähentää kuormitusta ja säästää resursseja siellä, missä niitä eniten tarvitaan. Lisäksi vastasimme 80 % yhteydenotoista nopeasti – keskimäärin 1 minuutissa ja 28 sekunnissa. Takaisinsoiton viive oli puolestaan vain noin 42 minuuttia.
Nämä esimerkit osoittavat, että tilanteeseen voidaan vaikuttaa määrätietoisella työllä ja oikeilla ratkaisuilla. Kun resursseja yhdistetään fiksusti ja teknologiaa hyödynnetään asiakaslähtöisesti, voidaan hoitoon pääsyä nopeuttaa, parantaa asiakaskokemusta ja vahvistaa koko järjestelmän kestävyyttä.
Ratkaisuja on ja kumppaneita tarvitaan mukaan
Hoitoon pääsyn parantaminen edellyttää hyvinvointialueilta sekä uusia toimintatapoja että mahdollisesti lisärahoitusta. Keskeisessä roolissa on palveluohjauksen ja hoidon tarpeen arvioinnin tehostaminen. Oikea-aikainen apu ja resurssien fiksu kohdentaminen ovat ratkaisevia tekijöitä, jotta järjestelmä toimii kestävällä tavalla.
Yksi käytännöllinen ja vaikuttava ratkaisu on ulkopuolisten kumppaneiden hyödyntäminen. Esimerkiksi Luonan tarjoama hoidon tarpeen arviointi- ja neuvontapalvelu toimii sekä puhelimitse että digikanavissa, ja varmistaa, että jokainen yhteydenotto arvioidaan saman päivän aikana. Ammattitaitoinen henkilöstö tekee hoidon tarpeen arvion, antaa itsehoito-ohjeita tai ohjaa asiakkaan oikeaan hoitopaikkaan.
Palvelu toimii paitsi sujuvana osana hoitoketjua myös kustannustehokkaana keinona jonoihin puuttumiseen. Yksityisten sote-palveluiden kanssa toteutettu skaalautuva yhteistyö auttaa kohdentamaan resurssit tehokkaammin. Se vapauttaa alueen omaa henkilökuntaa muuhun työhön ja parantaa asiakaskokemusta etenkin ruuhka-aikoina.
On muutoksen ja yhteistyön aika
Tilanteen korjaaminen edellyttää edelleen määrätietoisia panostuksia – sekä valtiolta että hyvinvointialueilta. Tarvitaan toimintamallien kehittämistä ja tiiviimpää yhteistyötä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välillä.
Ulkopuolisten kumppaneiden, kuten Luonan, avulla voidaan tehostaa palvelutuotantoa ja varmistaa, että oikea apu tavoittaa oikean ihmisen oikeaan aikaan. Tämä ei ainoastaan lyhennä jonoja ja paranna asiakaskokemusta, vaan tukee myös hyvinvointialueita lakisääteisten velvoitteiden toteuttamisessa.