Skip to content

Karita Kangasmaa

Ryhmä luonalaisia suoritti tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoa – uusia palveluita ja kehityshankkeita

Luonalaisia osallistui tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoon vuosina 2024–2025. Kyse oli oppisopimuskoulutuksesta, joka toteutettiin yhteistyössä koulutuskeskus Salpauksen kanssa. Tutkinnossa kehitettiin Luonan palveluita ja toimintamalleja siten, että ne tukevat Luonan strategisia painopistealueita.

Lopputyöt viimeistelyvaiheessa

Kesän ja syksyn aikana opiskelijoiden kehitysprojektit ovat edenneet kohti loppusuoraa. Tällä hetkellä tutkinnon tulee suorittamaan loppuun 12 luonalaista, ja jokaisen projekti on edennyt eri vaiheisiin oman palvelualueen tarpeista käsin. Viimeisessä yhteisessä tapaamisessa opiskelijat esittelivät projektien nykytilaa ja saivat ohjaajilta sekä toisiltaan palautetta ja sparrausta. Keskustelu oli aktiivista ja osoitti, että kehittämisote on vain vahvistunut oppisopimusvuoden aikana. Samalla opiskelijat ovat tuoneet Luonalle uusia käytäntöjä ja toimintamalleja, kuten tutkinnon tavoitteissa toivottiinkin.

Kehityshankkeita eri liiketoiminnoista ja palveluista

Hoitoalan hybridityön mallin kehittäminen

Terveyspalveluissa työskentelevän Annika Leppäsen projekti keskittyy sairaanhoitajien ja terveydenhoitajien osaamisen varmistamiseen hybridityöskentelymallissa. Tavoitteena on luoda toimintamalli, joka tukee ammattitaidon ylläpitämistä etänä työskennellessä ja kannustaa hoitajia hybridityöskentelyyn.

Annika kertoo, miksi koulutus antoi hänelle uusia oivalluksia työn kehittämiseen ja arjen toiminnan sujuvoittamiseen. ”Koulutus auttoi ymmärtämään, miten asenteet, sitoutuminen, käytös ja työyhteisön kirjoittamattomat säännöt vaikuttavat työhön, ja miten kulttuurimme #luonaote voi tukea tätä. Opin kirkastamaan tavoitteita asiakkaalle tuotettavan arvon kautta, tunnistamaan jatkuvia kehittämiskohteita ja hyödyntämään minimun viable product -ajattelua. Lisäksi opin, miten erilaiset persoonat vaikuttavat muutoksen läpivientiin ja miten heitä kannattaa lähestyä kehitystyössä.”

Vastaanottokeskusten alkuinfoprosessin uudistus

Vastaanottokeskuksessa työskentelevän Mia Hernándezin projekti tähtää alkuinfoprosessin uudistamiseen. Hän on suunnittelemassa ratkaisua, joka olisi nykyistä DigiVOK-palvelua laajempi ja mahdollistaisi asiakkaille tekoälyllä tuotettujen alkuinfovideoiden tarkastelun omalla äidinkielellään. Kehitteillä oleva digitaalinen kanava lisäisi palvelun saavutettavuutta ja sujuvuutta koko asiakaspolun ajalta.

”Koulutus on ollut tosi hyvä, koska olen oppinut valtavasti uutta. Lisäksi oppia on saanut jatkuvasti soveltaa kehitysprojektiinsa. Olen oppinut myös, että vain yhteistyöllä päästään tuloksiin ja kehittäminen tarvitsee toimiakseen tiimin”, Mia kuvaa koulutusta ja sen hyötyjä itselleen.

Palveluneuvonnan toimintamallin kehittäminen

Pirkanmaan palveluneuvonnassa työskentelevän Katja Gröhnin projekti keskittyy palveluneuvonnan arjen ja toimintamallien selkeyttämiseen sekä palvelun laadun vahvistamiseen. Tavoitteena on luoda malli, joka tukee työntekijöiden jaksamista ja yhteisöllisyyttä, parantaa asiakkaiden oikea-aikaista palveluun ohjautumista ja yhtenäistää palvelun laatua koko Pirkanmaan alueella.

Koulutuksen hyötyjä Katja kuvaa seuraavasti: ”Koulutus oli kaikkinensa hyvä ja innostava. Koin saaneeni siitä konkreettisia työkaluja sekä uusia ideoita työni sekä palvelumme kehittämiseen.”

Loppusuora ja tutkinnon aikataulu

Vielä ennen vuoden loppua, jokainen opiskelija käy yksilöohjauksessa, jossa kehitystyötä viimeistellään henkilökohtaisesti ohjaajan kanssa.

Kehittämisprojektien tuloksia hyödynnetään Luonan palveluissa heti, kun tuotokset valmistuvat. Tänä vuonna syntyy joukko uusia toimintamalleja, palvelukonsepteja ja käytännön työkaluja, jotka vahvistavat Luonan strategian toteutumista ja asiakkaiden päivittäistä palvelukokemusta.

Yhteistyö Salpauksen kanssa

Luonan ja Salpauksen aiempi yhteistyö eri tutkintojen parissa loi vahvan pohjan myös tälle koulutukselle. Oppisopimusmalli on tarjonnut luonalaisille mahdollisuuden kehittää omaa työtään käytännönläheisesti ja saada samalla ammatillista kasvua. Yhteistyö on osoittanut, kuinka paljon uusia ideoita ja innovaatioita voi syntyä, kun ammattilaiset eri palveluista oppivat yhdessä.

Lue lisää:

 

Luitko jo nämä?