Asiakascase: Tampereen kotitori auttaa ikäihmisiä arjessa ja kokoaa palveluntuottajat

Tampereen Kotitori on ikäihmisen arjen avuksi luotu monipuolinen neuvontapiste ja virtuaalinen palvelukonsepti, jossa erilaisia kotona asumista tukevia palveluita ja tuotteita on koottu yhteen paikkaan helposti saataville.

Tampereen Kotitorilla on tarjolla palveluita, joita tuottavat julkinen, yksityinen ja kolmas sektori.

Luona toimii Kotitorilla palveluintegraattorina sekä palvelun tuottajien hallinnoijana, ja on ollut mukana kehittämässä sen toiminta-ajatusta jo vuodesta 2009 lähtien.

Kotitori on rakennettu Sitran kehittämän Palvelutori-mallin pohjalta. Vuonna 2014 konsulttiyritys KPMG selvitti Sitran toimeksiannosta Kotitori-mallin kustannusvaikutuksia tilaajalle eli Tampereen kaupungille. Tämän selvityksen perusteella Kotitori tuo tilaajalleen vuosittain 5,4 miljoonan euron säästöt. Säästöjä tulee muun muassa alhaisemmista kotihoidon kustannuksista alueella, kaupungin oman kotihoidon toiminnan tehostumisesta ja keskimääräistä pienemmästä erikoissairaanhoidon tai vuodeosaston käytöstä.

Tämän lisäksi Nordic Healthcare Groupin (NHG) vuonna 2017 toteuttaman selvityksen mukaan Kotitorin asiakkaat pystyvät asumaan omassa kodissaan pidempään, ja siirtyvät säännöllisen kotihoidon tai tehostetun palveluasumisen palveluiden piiriin keskimääräistä myöhemmin. Tästä johtuen Tampereen kaupunki säästää laskennallisesti 3,4 miljoona euroa vuodessa. Yhdessä näiden tutkimusten tulokset osoittavat Tampereen kaupungin säästävän laskennallisesti vuosittain 7,7 miljoonaa euroa Kotitori-mallin avulla.

Tampereen kaupungin vuosittain tekemän asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan Kotitorin asiakkaat ovat pitkään olleet erittäin tyytyväisiä sen laadukkaaseen ja ratkaisuhakuiseen toimintaan. Vuonna 2019 Kotitorilla käyneiden ihmisten asia pystyttiin ratkaisemaan heti palvelutapahtuman yhteydessä 97 prosentissa tapauksista ja asiakaskokemusta kuvaava NPS oli 72.

Tilaa uutiskirje

Luitko jo nämä?