Katso video

Luona ratkaisee yli 90 % PHHYKY:n ikääntyneiden neuvontapalveluiden yhteydenotoista

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä on ulkoistanut ikääntyneiden neuvontapalvelunsa Luonalle. Yhteydenottoja eri kanavia pitkin tulee kuukausittain jopa noin 2000, joista yli 90 % Luona ratkaisee täysin itse. Se, että neuvonta on täysin itsenäinen asiakasohjauksen kokonaisuus, on todettu Päijät-Hämeessä parhaaksi toimintatavaksi.

Ikääntyneiden neuvontapalvelu pitää sisällään suuren kirjon erilaisia asioita ja palvelukokonaisuuksia.

– Vaikka olemme keskittyneet sosiaali- ja terveyspalveluiden neuvontaan, niin meiltä kysytään kyllä ihan mitä tahansa aina linja-autojen aikatauluista lähtien. Se, että ikäihminen saa vastauksen näihin kysymyksiin, luo turvallisuuden tunnetta siitä, että joku auttaa aina, painottaa Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tulosaluejohtaja Corinne Soini.

 

Paras ja järkevin toimintatapa

Neuvontapalveluiden järjestämisestä vastaa tällä hetkellä Luona.

– Neuvontapalvelumme on helposti lähestyttävä. Saamme paljon hyvää palautetta siitä, että neuvontapalveluun on helppo ottaa yhteyttä. Hyvää palautetta tulee myös siitä, että asiat ratkeavat neuvonnan avulla, Soini kertoo.

Puheluita yksistään tulee noin 1200-1400 kuukausittain. Lisäksi yhteydenotot muiden kanavien kautta, eli sähköpostilla, chatin ja netin kautta sekä palvelupisteessä käyntien kautta, nostavat kuukausittaisen yhteydenottojen määrän lähes kahteen tuhanteen. Kaikista yhteydenotoista Luona ratkaisee yli 90% täysin itse. Laajaan palvelutarpeen arviointiin siirtyy siis alle 10 % asiakkaista.

– Tämä toimintatapa, jossa neuvonta on täysin itsenäinen asiakasohjauksen kokonaisuus, on mielestäni paras ja taloudellisesti järkevin tapa toimia, Soini toteaa.

 

”Suosittelen erittäin lämpimästi Luonaa”

Yhteistyö Luonan kanssa on Soinin mukaan ollut oikein hyvää ja dynaamista.

– Olen itse aivan hirveän tyytyväinen tähän yhteistyöhön, mitä olemme Luonan kanssa tämän vuoden aikana tehneet, Soini sanoo.

– Suosittelen erittäin lämpimästi Luonaa ja erityisesti tällaiseen ikääntyneiden palveluneuvontaan, koska se on omaa toimialaani, Soini hymyilee.

Asiakas: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Palvelu: Ikääntyneiden neuvontapalvelu

Luitko jo nämä?

Tilaa uutiskirje