Vuosi 2025 on käynnistynyt Luonassa merkityksellisesti – olemme ottaneet tärkeitä askelia niin palveluidemme kehittämisessä kuin yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Tärkein voimavaramme on ollut ja on edelleen tiivis yhteistyö asiakkaidemme ja luonalaisten kanssa. Tässä kirjoituksessa kerron, mitä alkuvuosi on pitänyt sisällään ja, millaisia vaikutuksia toiminnallamme on ollut suomalaiselle yhteiskunnalle.
Yhteisöllistä asumista ja tukea elämän käännekohdissa
Yksi alkuvuoden strategisista painopisteistä on ollut laajentuminen yhteisöllisen asumisen markkinoille. Tämä kehityssuunta vastaa hyvinvointialueiden kasvaviin tarpeisiin ja tarjoaa asiakkaillemme entistä vaikuttavampia palvelukokonaisuuksia. Luonan ensimmäinen yhteisöllisen asumisen yksikkö Luona-koti Masalan Seppä starttasi joulukuussa ja toiminta on käynnistynyt hienosti.
Asunnottomuus on edelleen Suomessa vakava yhteiskunnallinen haaste, joka koskettaa tuhansia ihmisiä vuosittain. Me Luonassa uskomme, että jokaisella on oikeus turvalliseen ja inhimilliseen kotiin – ei vain paikkaan, jossa yöpyä, vaan ympäristöön, joka tukee elämänhallintaa ja hyvinvointia. Siksi panostamme entistä vahvemmin yhteisöllisiin ja tuettuihin asumispalveluihin, jotka auttavat ihmisiä rakentamaan uutta, turvallisempaa arkea.
Vastaanottotoiminnan uudistumista ja palvelumalli, joka tukee työllistymistä
Helmikuussa laajensimme vastaanottopalvelutoimintaamme Etelä-Savoon, kun aloitimme Mikkelin vastaanottokeskuksen palveluntuottajana. Huhtikuussa aloitimme palveluntuottajana kiintiöpakolaisten ja heidän perheenjäsentensä vastaanoton järjestämisestä ja yhteyksistä kuntaan. Meille on tärkeää vahvistaa rooliamme yhteiskunnallisesti merkittävien palveluiden tuottajana, ja on hienoa, että saamme olla tukemassa ihmisiä heidän aloittaessaan elämää uudessa kotimaassaan.
Samaan aikaan, kun olemme laajentaneet vastaanottotoimintaamme, olemme myös saaneet harmillisia uutisia. Maaliskuussa Maahanmuuttovirasto ilmoitti irtisanovansa neljä Luonan vastaanottokeskustoimintaa koskevaa sopimusta. Lakkautettavien keskusten määrä on poikkeuksellisen suuri koko Suomessa. Tilanne muistuttaa siitä, että vaikuttavassa työssä kohdataan myös muutoksia, joihin emme voi itse vaikuttaa.
Vantaan vastaanottokeskuksemme muuttuu ns. paluukeskukseksi kesän aikana. Maahanmuuttovirasto pilotoi Suomessa ensimmäistä kertaa uutta paluiden edistämiseen erikoistunutta vastaanottokeskusta. Keskuksessa tehdään vastaanottokeskustoimintaa laajempaa ja intensiivisempää vapaaehtoista paluuta ja palautuksia tukevaa toimintaa.
Olemme Luonassa kehittäneet aivan uudenlaisen yhteiskunnallisesti vaikuttavan palvelun. Aloitimme työttömien terveystarkastusten pilotin Helsingissä maaliskuussa. Palvelu tukee yksilön kannalta usein ratkaisevalla hetkellä hyvinvointia ja onnistunutta työllistymisprosessia. Tuotamme työttömien terveystarkastukset aivan uudenlaisella palvelumallilla, jossa etäpalvelut ja asiakkaan proaktiivinen aktivointi ovat keskiössä.
Luonalaiset osana palveluiden kehitystä
Toteutimme viime syksynä Aisti-henkilöstökyselyn ja siitä nousseet kehityskohteet ovat johtaneet muun muassa johtamisvalmennuksen käynnistämiseen ja vastaanottokeskustyön uudistamiseen. Vastaanottokeskustyön hanke sai rahoituksen Työsuojelurahastolta ja toteutetaan yhteistyössä Bravedo-yhtiöön kuuluvan yrityksen kanssa.
Käynnistimme innovaatiotoiminnan jo viime vuonna osana osallistavan kulttuurin vahvistamista, ja toiminta jatkuu tänäkin vuonna. Haluamme, että jokaisella luonalaisella on mahdollisuus vaikuttaa ja kehittää toimintaamme – oli kyseessä sitten pieni arjen helpotus tai uuden liiketoiminnan mahdollisuus. Viime vuonna innovaatioita syntyi yhteensä jopa 39 kappaletta.
Edistääksemme pitkäjänteisesti sekä palveluiden kehittämistä että henkilöstömme osaamista, useita luonalaisia opiskelee tänä vuonna tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoa oppisopimuksella. Koulutuksen tavoitteena on kehittää Luonan palveluita ja toimintamalleja strategisten painopisteiden mukaisesti. Tarjoamme tämän mahdollisuuden, koska uskomme, että henkilöstön ammatillinen kasvu on avain myös toiminnan kehittymiseen.
Vastuullisuus osana arkea ja tulevaisuutta
Vuonna 2025 Luonan vastuullisuusohjelma rakentuu kolmen keskeisen teeman ympärille: hyvinvoiva luonalainen, inhimillinen kohtaaminen ja Luona yhteiskunnassa. Ne ohjaavat päivittäistä työtämme.
Luona on osa Bravedo-yhteisöä, ja olemme valmistelleet ensimmäistä CSRD-kestävyysraporttia yhdessä heidän kanssaan. Vaikka virallinen raportointivelvoite siirtyi tuleville vuosille, haluamme kehittää valmiuksiamme tulevaa lainsäädäntöä varten. Olemme julkaisseet myös perinteisen vastuullisuuskatsauksemme, joka kokoaa yhteen vuoden 2024 tärkeimmät teot ja kehitysaskeleet.
Uudistimme keväällä Luonan kotisivut. Uusi ilme ja parantunut käytettävyys palvelevat entistä paremmin kaikkia asiakasryhmiämme ja viestivät Luonan arvoista: ammatillisuudesta, inhimillisyydestä, rohkeudesta ja luottamuksesta.
Viisi tärkeintä nostoa alkuvuodesta 2025
Asumisen palvelut laajenivat
→ Olemme vahvistaneet ja laajentaneet palveluitamme yhteisölliseen asumiseen. Luona-koti Masalan Sepän toiminta on käynnistynyt hienosti.
Vastaanottotoiminnan muutokset
→ Uusi kiintiöpakolaisten vastaanoton palvelumme vahvistaa yhteiskunnallisesti merkittävää työtämme vastaanottopalveluissa. Vantaan vastaanottokeskus muuttuu kesän aikana paluukeskukseksi, jossa tehdään laajempaa ja intensiivisempää vapaaehtoista paluuta ja palautuksia tukevaa toimintaa.
Työttömien terveystarkastukset ovat uusi Luonan kehittämä palvelu
→ Tuotamme työttömien terveystarkastukset aivan uudenlaisella palvelumallilla, jossa etäpalvelut ja asiakkaan proaktiivinen aktivointi ovat keskiössä.
Luonalaiset ovat mukana kehittämässä palveluita
→ Aisti-kyselystä nousseet kehitystoimet, vastaanottokeskustyön hanke ja 39 uutta innovaatiota kertovat siitä, kuinka osallistava kulttuuri on arkea Luonassa.
Vastuullisuus näkyy niin teoissa kuin tavoitteissa
→ Vuoden 2024 vastuullisuustyö on koottu vastuullisuuskatsaukseen. Lisäksi olemme valmistelleet ensimmäistä CSRD-kestävyysraporttia yhdessä Bravedon kanssa.