Luona täytti kesäkuussa 10 vuotta. Kymmenessä vuodessa olemme kasvaneet pienestä kriisimajoitusta ja tilapäisen asumisen palveluja tuottavasta yrityksestä valtakunnalliseksi terveys-, sosiaali- ja vastaanottopalveluiden tuottajaksi. Matkan varrella olemme laajentaneet palveluitamme isosti erityisesti vastaanottopalveluissa, sosiaalipalveluissa kuten ikääntyneiden neuvonnassa, yhteisöllisessä ja tuetussa asumisessa sekä etäterveyspalveluissa. Samalla olemme sanoittaneet työkulttuuriamme eli #luonaotetta, ja syventäneet kumppanuutta kuntien ja hyvinvointialueiden kanssa. Haluamme edelleen tarjota ja toteuttaa palveluja, joiden avulla voimme luoda yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Luona ottaa jättiloikan digitaalisten palveluiden
kehittämisessä
Olemme vuoden aikana panostaneet erityisesti digitaalisiin palveluihin ja tiedolla johtamisen ratkaisuihin. Yksi kärkihankkeistamme on ollut Luonan oman tietoaltaan kehittäminen, joka mahdollistaa palveluidemme entistä tehokkaamman raportoinnin, sekä vaikuttavuusdatan tuottamisen asiakkaillemme. Olemme siirtymässä tietoaltaan kohdalla seuraavaan vaiheeseen ja tutkimme uuden analytiikka työkalun integroimista osaksi kokonaisuutta.
Alustan rooli sosiaali- ja terveystoiminnan ohjauksessa:
- tiedon läpinäkyvyys
- asiakasprosessin seuranta
- vaikuttavuuden raportointi
- työntekijöiden kuormituksen hallinta
- palveluketjujen yhdenmukaistaminen
Valittu alusta tukee näitä mm. keskittämällä asiakas- ja palveludatan yhteen näkymään ja automatisoimalla työnkulkuja. Raportointi tukee päätöksentekoa kunnille, hyvinvointialueille ja parantaa tiedolla johtamista organisaation sisällä.
Uusi podcastimme tuo
kokemustietoa päätösten tueksi
Aloitimme Luonan podcastin Suoraa puhetta sotesta tämän syksyn aikana. Sarjan tavoitteena on tuoda alan päättäjille, hyvinvointialueille ja alan toimijoille aitoa kokemustietoa, konkreettisia näkökulmia ja luotettavaa asiantuntijuutta päätöksenteon tueksi. Puhumme sote-alan ajankohtaisista teemoista mutkattomasti, inhimillisesti ja rehellisesti, kuten kulttuuriimme kuuluu.
Teemana työttömien terveystarkastukset
Kaksi ensimmäistä jaksoa käsittelevät aihetta, joka jää usein liian vähälle huomiolle: työttömien terveystarkastuksia. Työttömyys vaikuttaa sekä yksilöiden hyvinvointiin että alueiden talouteen. Varhainen tunnistaminen ja oikea-aikainen tuki, liittyi se fyysiseen terveyteen, jaksamiseen tai elintapoihin, voivat ehkäistä pienten haasteiden kasvamisen isoiksi esteiksi myöhemmin.
HYTE-pilotti Helsingissä
Työttömien terveystarkastukset ovat lähellä sydäntämme myös siksi, että alkuvuodesta kehittämämme uudenlainen ja yhteiskunnallisesti vaikuttava palvelu, etänä tuotettavat terveystarkastukset, jatkuu myös ensi vuonna Helsingin kaupungin kanssa.
Keväästä lähtien olemme tehneet jo yli 1 000 tarkastusta. Tulokset kertovat vaikuttavuudesta ja asiakastyytyväisyys pysyy huipputasolla kuukaudesta toiseen. Uusimman kyselyn mukaan:
- 88 % on tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen terveystarkastuksiin
- hoitajan ammattitaitoon tyytyväisiä on huikeat 94 %
- 83 % kertoo aikovansa huomioida ja tehdä positiivisia valintoja oman terveytensä eteen
Kiintiöpakolaisten vastaanotto ja arjen sujuvoittaminen
Kiintiöpakolaisten vastaanotto ja ohjaaminen kuntiin
Huolehdimme kiintiöpakolaisten ja heidän perheenjäsentensä vastaanoton järjestämisestä ja yhteyksistä kuntaan. Huhtikuussa käynnistynyt toiminta on edennyt loistavasti, sillä jo yli 500 ihmistä on saapunut kauttamme Suomeen. Olemme ylpeitä siitä, että voimme tehdä yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä ja saamme olla tukemassa ihmisiä heidän aloittaessaan elämää uudessa kotimaassaan.
Prosessikehityksellä lisää selkeyttä ja sujuvuutta vastaanotto-palveluihin
Alkuvuodesta käynnistimme vastaanottopalveluissa hankkeen, jossa sujuvoitamme työtä prosessikehityksen avulla. Taustalla ovat vuoden 2024 henkilöstökyselyn havainnot: vastaanottokeskuksen työ koettiin kuormittavana ja työmäärä korkeaksi. Siksi on ollut tärkeää pysähtyä tarkastelemaan prosesseja, tehdäänkö oikeita asioita, oikealla tavalla ja mahdollisimman selkeästi.
Hankkeeseen on osallistettu laajasti vastaanottokeskusten henkilöstöä ja mukana on myös kumppani fasilitoinnin ja prosessikehityksen tukena. Hankkeelle haettu Työsuojelurahaston rahoituspäätös saatiin keväällä. Kehitystyön kohteeksi valitsimme kaksi keskeistä prosessia. Vastaanottorahaprosessi päätettiin uudistaa, koska se on arjen toiminnan kannalta kriittinen ja koettiin merkittävästi työllistäväksi. Tavoitteemme on, että uudet toimintatavat ovat käytössä ja osa vastaanottokeskustemme arkea vuoden loppuun mennessä. Toiseksi kehittämiskohteeksi valittiin turvapaikanhakijan välittömän tuen arviointi ja siihen liittyvät prosessit, joiden toimeenpanot ovat käynnissä. Prosessikehityksen osalta hanke saatetaan maaliin vuoden loppuun mennessä.
Luona-koti Masalan-Sepästä tukea uuteen alkuun
Me Luonassa uskomme, että jokaisella on oikeus turvalliseen ja inhimilliseen kotiin sekä ympäristöön, joka tukee elämänhallintaa ja hyvinvointia. Luona-koti Masalan Sepässä asiakkaalla on oma asunto ja hän saa yksilöllistä tukea arkeen, jotta asuminen, asioiden hoito ja arjen rytmi voivat rakentua kestävästi. Yhteisö tuo turvaa, seuraa ja mahdollisuuden kuntoutua omaan tahtiin. Tarjoamme asiakkaalle uuden alun ympäristössä, jossa jokainen kohdataan arvokkaasti. Pienillä, oikea-aikaisilla muutoksilla voi olla suuri vaikutus sekä yksilön tulevaisuuteen että koko yhteiskuntaan.
Joulukuussa Luona-koti Masalan-Seppä täytti vuoden, ja kaikki asiakaspaikkamme ovat jo täynnä.
Lähitorit Pirkanmaalla aloittivat toimintansa
Aloitimme uuden lähitoripalvelun Pirkanmaalla. Asiakkainamme ovat erityisesti ikääntyneet ja vammaiset henkilöt. Palvelun tavoitteena on edistää itsenäistä ja mielekästä elämää sekä tukea kotona asumista tarjoamalla neuvontaa, palveluohjausta, digitukea ja asiointimahdollisuuksia sekä osallistavaa kohtaamispaikkatoimintaa. Lähitorit ovat erittäin merkittävässä roolissa ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden alueellisissa palveluissa.
Lähitoreilla on toteutettu jo kymmeniä ryhmiä muutaman kuukauden aikana, ja ne ovat tavoittaneet runsaasti asiakkaita, kuten myös yksilöllinen neuvonta ja palveluohjaus. Tämä kertoo siitä, että Tampellan ja Veskan lähitorit ovat löytäneet paikkansa Pirkanmaan palveluverkostossa.
Vastuullinen luonalainen
Syksyllä toteutettu henkilöstön Aistii-seurantakysely sai erinomaisen vastausprosentin, 84 %. Se kertoo luonalaisten sitoutumisesta ja halusta kehittää omaa ja työyhteisön hyvinvointia. Olemme laatineet Luonassa selkeän prosessin sille, miten kehityskohteet ja vaalittavat asiat valitaan ja, miten toteutumista seurataan.
Henkilöstö on tärkein voimavaramme, ja hyvinvoiva luonalainen on yksi strategiamme keskeisistä painopisteistä. Siksi haluamme rohkaista jokaista pitämään huolta omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan. Haluamme tarjota selkeitä rakenteita, toimivia käytäntöjä ja arjen tukea kaikille luonalaisille, sillä vain hyvinvoiva henkilöstö voi tukea asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla ja tarjota heille laadukasta ja vaikuttavaa palvelua.
Tämän vuoden teema Luonassa olikin vastuullinen luonalainen, koska haluamme muistuttaa, että vastuullisuus alkaa arjesta: jokaisella on vastuu omasta hyvinvoinnistaan ja sen kehittämisestä.
Viisi tärkeintä nostoa tästä kirjeestä
Luona 10 vuotta
→ Kymmenessä vuodessa valtakunnalliseksi etäterveys-, sosiaali- ja vastaanottopalvelutoimijaksi.
Uusi podcast Suoraa puhetta sotesta
→ Kokemustietoa ja asiantuntijuutta päätöksenteon tueksi, suoraan ja inhimillisesti.
HYTE-pilotti Helsingissä jatkuu
→ Reilu 1000 tarkastusta ja erinomainen asiakastyytyväisyys.
Kiintiöpakolaisten vastaanotto ja vastaanottopalveluiden prosessikehitys
→ Kauttamme on saapunut jo yli 500 kiintiöpakolaista perheineen Suomeen aloittamaan uutta elämää, ja vastaanottopalveluiden prosessikehityksellä on saatu lisää selkeyttä ja sujuvuutta vastaanottopalveluihin.
Asumispalvelut laajenivat, ja neuvonta- ja ohjauspalvelut vahvistuivat
→ Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien yhteisöllisen asumisen yksikkö Luona-koti Masalan Seppä täytti vuoden ja yksikkö on täynnä. Tampellan ja Veskan lähitorit ovat löytäneet paikkansa Pirkanmaan palveluverkostossa.
Katse kohti seuraavaa vuosikymmentä
Kiitos kaikille asiakkaillemme ja kumppaneillemme sekä erityisesti kaikille luonalaisille kuluneesta vuodesta. Vaikuttavuus syntyy yhteistyöstä ja siitä, että uskallamme tehdä asiat käytännössä toimiviksi. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa vuosikymmentä.
Hyvää joulun aikaa,
Tommi Qvick
toimitusjohtaja, Luona
Lue lisää: