Skip to content

Sami Lehikoinen

Ikäihmisten palvelut vaativat suunnanmuutoksen – ratkaisu löytyy yhteistyöstä

Suomessa väestö ikääntyy vauhdilla, ja tämä haastaa hyvinvointialueiden resursseja. Valtakunnallisesti yli 75-vuotiaiden määrä kasvaa kymmenessä vuodessa noin 30%. Palvelutarpeen kasvu nostaa kustannuksia, ja hoidon kokonaisnettomenon arvioidaan nousevan samassa suhteessa. Samaan aikaan kamppailemme yltyvän koulutetun hoitohenkilöstön työvoimapulan kanssa.

Ratkaisu löytyy yhteistyöstä. Tarvitaan ketteryyttä, uudenlaisia datavetoisia palvelumalleja ja rohkeutta hyödyntää teknologiaa osana arkea. Tavoitteena on siirtää painopistettä raskaista korjaavista palveluista varhaiseen tukeen ja ennaltaehkäisyyn. Se on hyvä ratkaisu niin talouden kuin ihmisten hyvinvoinnin näkökulmasta. Vaikuttavuus syntyy varhaisesta tunnistamisesta, yksilöllisestä ohjauksesta ja siitä, että tieto tavoittaa oikeat ihmiset.

Ennakoivaa tukea datan ja tiedon avulla

Kun ikääntyneiden palvelutarpeita voidaan ennustaa ja niihin reagoida ajoissa, vältetään raskaammat, kalliimmat palvelut. Tiedolla johtaminen ja dataperusteinen päätöksenteko ovat avainasemassa ja niiden avulla resurssit voidaan kohdentaa sinne, missä niistä on suurin hyöty.

Luonalla käytettävissä oleva ennakoivaa analytiikkaa hyödyntävä toimintamalli mahdollistaa datavetoisen palvelujohtamisen ja vaikuttavat hoito- ja palvelupolut, joita voidaan seurata ja kehittää niin yksilö-, systeemi- kuin väestötasolla. Esimerkiksi voidaan tunnistaa ikääntyneet, joilla on korkea riski lonkkamurtumaan. Ennakoiva analytiikka hyödyntää tausta- ja terveystietoja, sairausprosesseja, hoitopalveluita, tuloksia sekä näihin liittyviä ominaisuuksia ja ajankohtia. Näiden tietojen avulla voidaan ehkäistä murtumia ja siten vähentää niiden määrää väestötasolla.

Uudet palvelumallit käyttöön

Yksityisen sektorin notkeus ja muuntautumiskyky ovat valttia tilanteessa, jossa kustannukset nousevat ja väestörakenne muuttuu. Uudet etäpalvelumallit voidaan ottaa käyttöön nopeasti, ilman raskaita valmisteluita tai pitkiä jonoja.

Luonan palvelukonseptiin kuuluu kokonaisuus, joka tukee ikääntyneiden arkea ja palvelupolkua. Matalan kynnyksen palveluneuvonnan ja ohjauksen avulla asiakkaat voidaan ohjata oikeaan aikaan oikean tuen piiriin, jotta he voivat asua kotona pidempään. Näin lisätään turvallisuutta, vähennetään turhia käyntejä ja vapautetaan hyvinvointialueen resursseja. Teemme tiivistä yhteistyötä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Osa konseptiamme on Palveluhaku, joka toimii asiakkaiden ja palveluntarjoajien kohtaamispaikkana.  

Katse tulevaan – nyt on aika toimia

Suunta on selkeä: meidän tulee löytää ratkaisuja, joilla ikäihmiset voivat asua kotona pidempään, turvallisesti. Ikäihmisille voidaan rakentaa palvelupolku, joka on sekä asiakaslähtöinen että kustannustehokas. Kun päätöksenteko perustuu faktoihin ja ajantasaiseen tietoon, pystymme kohdentamaan tuen oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Näin varmistetaan, että palvelut ovat sekä vaikuttavia että kustannustehokkaita ja ennen kaikkea tukevat ikäihmisten hyvää arkea.

Ikäihmisten palveluiden kehittäminen on investointi, joka tukee yksilön hyvinvointia ja koko yhteiskunnan kestävyyttä.

Haluatko kuulla lisää?

Luitko jo nämä?