Usein kysyttyjä kysymyksiä Luonan koronajäljityspuheluista

Lue alkuperäinen uutisemme aiheesta: Luonassa tallennettu koronajäljityspuheluja virheellisesti (16.2.2021)

Lue myös tarkemmin siitä, miten tietoturvasta ja tietosuojasta huolehditaan Luonan toiminnassa. Tietosuoja ja tietoturva Luonan toiminnassa.

Miksi puheluja tallennetaan?

Puheluita tallennetaan potilasturvallisuuden ja puhelimitse annetun hoidon laadun varmistamiseksi. Tallennuksesta sovitaan Luonalta palvelua tilaavan organisaation kanssa.

Onko Luonan koronajäljityspuheluissa tallennettuja keskusteluja varastettu tai vuodettu?

Tietoja ei ole varastettu tai vuotanut. Luonasta soitetut koronajäljityspuhelut ovat tallentuneet järjestelmätoimittajamme Benemenin tietoturvalliseen pilvipalveluun. Benemenin käyttämät konesalit sijaitsevat Uudellamaalla.

Aiheettomat koronajäljityspuhelujen tallenteet on tuhottu, ja tallennusmahdollisuus poistettu. Puhelutallenteisiin pääsy on ollut rajattu.

Sote-alan asiakas- ja potilastyössä keskustellaan usein luottamuksellisista, arkaluontoisista ja henkilökohtaisista asioista. Juuri tästä syystä sote-alan ammattilaisia sitoo erityisen tarkka salassapitovelvollisuus, ja alaa säätelevien lakien ja asetusten mukainen toiminta.

Onko sote-alalla luvallista tallentaa puhelinkeskusteluja?

Puhelun tallentaminen on luvallista. Tallentamisesta tulee aina kertoa soittajalle.

Pitääkö tallennuksesta kertoa soittajalle tai puhelun vastaanottajalle?

Kyllä pitää. Niissä Luonan palveluissa, joissa puheluita tallennetaan laadun varmistamiseksi, asiasta kerrotaan soittajalle tallenteella puhelun alussa. Joissain palveluissa soittajan on mahdollista jättää takaisinsoittopyyntö, jonka yhteydessä kerrotaan takaisinsoittopuhelun tallentamisesta.

Miten Luonan koronajäljityspalvelussa on toimittu puhelujen tallentamisessa?

Luonan tuottamassa koronajäljityspalvelussa on tallennettu soitettuja jäljityspuheluja ilman, että niistä on asianmukaisesti kerrottu tavoitetuille ihmisille. Puheluiden tallentaminen oli virhe toimintatavoissamme, sillä soitettujen koronajäljityspuheluiden tallentamisesta olisi pitänyt kertoa puhelun vastaanottajalle keskustelun alussa. Olemme hyvin pahoillamme tapahtuneesta.

Koko palvelun toiminta-aikana koronajäljitystä tekevä tiimi on soittanut yhteensä noin 16 000 puhelua. Kaikki puhelut eivät liity koronajäljitykseen. Kaikki nämä tallenteet on tuhottu.

Miten Luonassa toimitaan potilastiedon kanssa?

Luona tallentaa potilas- ja asiakastiedot suoraan meiltä palveluja tilaavien organisaatioiden omiin järjestelmiin. Luonan käyttämät potilas- ja asiakastietojärjestelmät täyttävät Valviran määrittelemät sosiaali- ja terveydenhuollon A-luokan tietojärjestelmän turvallisuusvaatimukset.

Luonassa ei käytetä itse kehitettyjä ja itse ylläpidettyjä järjestelmiä potilas- tai asiakastiedon tallentamiseen.

Millainen toimija on Luonan yhteistyökumppani Benemen, jonka järjestelmään puheluita on tallennettu?

Benemen on kansainvälisesti toimiva suomalainen yhtiö, jonka asiakkaisiin kuuluu muun muassa pankki-, vakuutus-, rahoitus- ja sote-alan organisaatioita. Koronajäljityspuhelut ovat tallentuneet Benemenin tietoturvalliseen pilvipalveluun, jonka käyttämät konesalit sijaitsevat Uudellamaalla.

Kuunnellaanko Luonassa potilaille soitettuja puheluita?

Puheluiden kuunteleminen jälkikäteen on harvinaista. Puheluita voidaan kuunnella esimerkiksi tilanteissa, joissa on ollut tarpeellista varmistaa puhelimitse saatu hoidon ohjeistus.

Kenellä on pääsy puhelutallenteisiin?

Hoitajalla on mahdollisuus kuunnella omia puheluitaan. Hoitajan esihenkilöllä on mahdollisuus kuunnella puhelua, jos on tarpeellista varmistaa puhelimitse saatu hoidon ohjeistus.

Kuinka kauan tallenteita säilytetään?

Puhelutallenteita säilytetään kolme kuukautta. Sen jälkeen ne poistetaan automaattisesti.

Lisätietoja:

Tilaa uutiskirje

Luitko jo nämä?