Päivystysapu-puhelinpalvelussa saa hoidon tarpeen arvioinnin sekä terveysneuvontaa sairaan- ja terveydenhoitajilta vaivattomasti vaikka omalta kotisohvalta. Puhelinsoitolla numeroon 116 177 saa nopeasti kotihoito-ohjeet tai soittaja ohjataan terveydentilan ja oman kotikunnan mukaisesti joko päivystykseen tai omaan terveyskeskukseen.
Puhelimitse annettu neuvonta parantaa hoidon ja avun saatavuutta ja vähentää kalliita päivystyskäyntejä. Luona on tuottanut keskitettyä terveysneuvontaa ja hoidon tarpeen arviointia jo vuodesta 2003 ja sen palveluiden piirissä on tällä hetkellä 2,2 miljoonaa suomalaista. Vuosien kokemusten mukaan vain noin 30 prosenttia Luonan hoitamista puheluista johtaa päivystyskäyntiin. Jopa kaksi kolmasosaa soittajista saa ohjeet kotihoitoon tai kiireettömään lääkärikäyntiin.
Pohjois-Savossa 4.12. käyttöön otettavan Päivystysavun puheluihin vastaavat Luonan kokeneet terveyden- ja sairaanhoitajat Helsingissä, Oulussa ja Rovaniemellä. Luona on vastannut myös Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) päivystyksen nykyisestä virka-ajan ulkopuolisesta puhelinpalvelusta vuodesta 2012 alkaen.
Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) mukaan Päivystysavusta tulee valtakunnallinen palvelu, jonka tavoitteena on parantaa ihmisen saamaa terveyspalvelua ja kohdentaa terveydenhuollon resurssit oikein sinne, missä tarvetta on eniten. Asiantuntevalla puhelinpalvelulla vähennetään myös ensihoidon tehtäviä sekä tarpeettomia hätäilmoituksia eli turhia soittoja hätänumeroon 112.
KYS on Päivystysavun ensimmäisiä käyttöönottajia Suomessa. HUS Porvoo otti palvelun käyttöön lokakuussa. STM:n tavoitteena on, että kaikilla suomalaisilla olisi yksi ja sama kansallinen 116 117 -numero käytössä vuoden 2019 aikana.
Lisätietoja: Timo Koistinen, liiketoimintajohtaja, Luona Oy, p. 040 560 4655, timo.koistinen@luona.fi
Sosiaali- ja terveysyhtiö Luona tekee sosiaali- ja terveysneuvontaa, hoidon- ja palvelutarpeen arviointia sekä palveluohjausta yli 2,2 miljoonalle ihmiselle, ja tukee päivittäin yli 2.300 omassa kodissa tai yhteisössä asuvaa avun tarpeessa olevaa ihmistä. Erityisryhmistä turvapaikanhakijat, ikäihmiset, asunnottomat ja kuntoutujat ovat meille tärkeitä asiakasryhmiä. Uskomme, että auttamalla ihmistä auttamaan itseään, autamme koko yhteiskuntaa. 250 luonalaista ovat sosiaali- ja terveydenhuollon, asiakasohjauksen, turvallisuuden ja suomen kielen ammattilaisia. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 53 miljoonaa euroa. Luona on kotimaisesti omistetun Barona Group -konsernin tytäryhtiö.
Mikä Päivystysapu?
- Päivystysapu 116 117 -numero on tuleva kansallinen päivystyksen neuvontanumero.
- Päivystysapu parantaa hoidon ja avun saatavuutta sekä samalla vähentää kalliita päivystyskäyntejä, ensihoidon tehtäviä ja tarpeettomia hätäilmoituksia.
- KYS on Päivystysavun ensimmäisiä käyttöönottajia Suomessa. HUS Porvoo otti sen käyttöön lokakuussa.
- STM:n tavoitteena on, että kaikilla suomalaisilla olisi yksi ja sama numero käytössä vuoden 2019 aikana.
- Soita 116 117 aina ennen kuin lähdet päivystykseen.
- Muistathan: soita 112 hätänumeroon kiireellisissä hätätilanteissa, kun tiedät tai epäilet ihmisen hengen tai terveyden olevan vaarassa.