Jyan Faid

Jyan tuli itsekin aikoinaan maahanmuuttajana Irakista Suomeen, joten hän ymmärtää asiakkaiden tilanteen hyvin.

 

Palvelutalosta vastaanottokeskukseen – Miten päädyit Luonaan töihin?

Työskentelin aiemmin palvelutalossa muutaman vuoden ajan. Toimin myös vapaaehtoisena vuonna 2015, kun Suomeen saapui paljon turvapaikanhakijoita. Koin työn merkitykselliseksi ja pohdin, millaista olisi työskennellä vastaanottokeskuksessa. Kun Luonaan sitten haettiin ohjaajia vastaanottokeskuksiin, päätin hakea paikkaa. Olin reilu vuoden määräaikaisena, koska halusin ensin kokeilla, millaista työ olisi.

Pidin vuorotteluvapaata ennen koronaa ja työskentelin ohjaajana järjestössä, jossa pääsin edistämään maahanmuuttajien kotiutumista. Palasin kuitenkin Luonaan, sillä pidän täällä työskentelystä ja työ oli jo minulle tuttua, samoin työkaverit.

 

Olet toiminut pitkään ohjaajana vastaanottokeskuksessa. Millaista työ on?

Luonassa ohjaajan työhön kuuluu asiakkaiden ohjausta ja neuvontaa. Otamme vastaan uusia turvapaikanhakijoita, pidämme erilaisia infotilaisuuksia ja neuvomme majoittumiseen liittyvissä asioissa. Ohjaajana tehtäväni on saada asiakkaiden olo turvalliseksi ja auttaa heitä sopeutumaan Suomeen ja elämään vastaanottopalveluissa.

Kouluttauduin Suomessa lähihoitajaksi vuonna 2011. Olen myös käynyt useita suomen kielen kursseja. Kulttuuritaustani on paljon apua tässä työssä. Ymmärrän myös, mitä asiakkaat kokevat, saavuinhan itsekin Suomeen maahanmuuttajana. Saan myös käyttää äidinkieltäni työskennellessäni vastaanottopalveluissa, mikä on todella mukavaa sekä minulle että asiakkaille.

Lähihoitajan koulutuksestani ja kokemuksestani on valtavasti hyötyä tässä työssä. Tiedän esimerkiksi, milloin asiakas tarvitsee hoidollista apua. Ohjaajat toimivat myös hoitajatiimin apuna ja tukena. Tiimityö korostuu muutenkin vastaanottopalveluissa, koska kaikenlaisia asioita ja tilanteita voi tulla esiin. Ohjaaja on usein ensimmäisenä paikalla ja ensisijaisesti meidän tehtävämme on tehdä arvio, miten edetään.

 

Mikä on palkitsevinta työssäsi? Mikä sinut haastaa ammatillisesti?

Olen työskennellyt vastaanottopalveluissa niin kauan, että oma osaamiseni on lisääntynyt valtavasti. Olen myös nähnyt kaikenlaista. Osaan reagoida erilaisiin tilanteisiin nopeammin ja myös rohkeuteni on lisääntynyt. Palkitsevinta on kuitenkin tämä työ kokonaisuutena, sen merkityksellisyys ja inhimillisyys. Tapaan erilaisia ihmisiä joka päivä ja autan heitä sopeutumaan Suomeen, se on todella palkitsevaa, mutta myös haastavaa. Vastaanottopalveluissa työskennellessä on iso vastuu.

 

Miksi valitset työskennellä Luonassa?

Luonassa kuullaan henkilöstöä, halutaan tietää, miten asioita voisi kehittää. Kuulun itse myös strategialähettiläisiin, heidän tehtävänään on viedä viestiä tiimin ja johdon välillä. Näin henkilöstöä osallistetaan kehittämiseen ja strategiatyöhön. Luottamus lisääntyy, kun käydään aktiivista vuoropuhelua. Viihdyn myös strategialähettiläänä ja minusta on mukava toimia viestin viejänä ja tuojana. Strategialähettiläänä saan myös työskennellä tiiviisti Luonan muiden palveluiden lähettiläiden kanssa.

Henkilöstö myös huomioidaan ja esimerkiksi osaamisen kehittämiseen panostetaan. Luona ja Maahanmuuttovirasto järjestävät paljon erilaisia koulutuksia vastaanottotyön henkilöstölle, jotta oma osaaminen lisääntyy. Lisäksi Luonassa on ihanat esihenkilöt, jotka antavat tukensa ja kannustavat eteenpäin.

Kuka olen?

NimiJyan Faid, ohjaaja Robert Huberin tien vastaanottokeskuksessa KoulutusLähihoitaja Harrastukset ja mielenkiinnon kohteetKokkailu, lenkkeily metsässä ja kuntosali. Minussa asuu pieni sisustussuunnittelija ja sisustan mielelläni sekä kotona että työpaikalla.

Luitko jo nämä?

Tilaa uutiskirje