Janica Bah

Luonan vastaanottopalveluiden palvelupäällikkö Janica Bah on sosiaalialan kokenut ammattilainen, jonka työura Luonassa alkoi vastaanottokeskustyössä keikkalaisena. Hän nauttii esihenkilötyöstä ja uuden kehittämisestä.

Miten olet päätynyt Luonaan töihin?

Aloitin työt Luonan vastaanottokeskuksissa opintojeni ohessa vuonna 2017. Parin kuukauden keikkatyön jälkeen sain määräaikaisen pestin Nihtisillan vastaanottokeskukseen, jossa työskentelin ohjaustiimissä ja myöhemmin myös yhtenä ohjaustiimin vuorovastaavana. Vastaanottokeskuksen ohjaustiimi on tietynlainen koko talon sydän, se pitää toimintaa pystyssä, arkea pyörimässä ja on aina saatavilla ja läsnä.

Vuonna 2019 sain Robert Huberin tien vastaanottokeskuksesta ohjaustiimissä vakituisen työn. Toimipisteen ja tiimin vaihto oli minulle iso ammatillisen kasvun paikka. Vastaanottokeskuksen toiminta oli muutoksessa, ohjaustiimeissä vahvistui itseohjautuvuuden merkitys ja meille tuli uutena palveluna turvapaikanhakijoiden transit-toiminta. Lähdin transit-toiminnan kehitystyöhön mukaan ja myöhemmässä vaiheessa toimin transit-vastuuohjaajana, jolloin työskentelin tiiviissä yhteistyössä Maahanmuuttoviraston tilannekeskuksen ja muiden vastaanottokeskuksien kanssa.

Tässä kohtaa valmistuin, ja alkoi tuntua siltä, että halusin jotain uutta. Hain Luona Polun perheohjaajan paikkaa, jossa aloitin vuoden 2021 tammikuussa.

Päätyössäni Luona Polun perhepalveluissa asiakkaani olivat tukea tarvitsevia perheitä, mutta työskentelin myös osittain tilapäismajoituksen asiakkaiden kanssa Luona Polun asumispalvelussa. Heidän kanssaan tehtävänä oli pääosin auttaa pysyvän vuokra-asunnon saamisessa ja tukea siihen liittyvissä asioissa.

Huhtikuussa 2022 palasin takaisin vastaanottokeskukseen vastaavaksi ohjaajaksi.

Millainen koulutuspolku sinulla on ollut, ja mitä teit ennen Luonaan tuloa?

Olen alun perin lähihoitaja, ja ollut kunnalla vammaistyössä sekä polikliinisessä opetuksessa lasten ja nuorten parissa. Sitten lähdin Laureaan opiskelemaan rikosseuraamusalan sosionomiksi.

Maahanmuuttajien kanssa tehtävä työ on aina kiinnostanut. Halusin lähteä sitä kokeilemaan, ja siksi hain erilaisia keikkalaispaikkoja jo ennen valmistumista – se vei sitten mennessään.

Työskentelin vastaavana ohjaajana ja toimin ohjaustiimin esihenkilönä. Suoritin johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa, josta valmistuin marraskuussa 2023. Koulutus oli työnantajan järjestämä. Mielestäni on hienoa, että Luona tarjoaa mahdollisuuden kehittää itseään ja omia esihenkilötaitojaan.

Palo vastaanottotyöhön veti takaisin 

Viihdyin asumispalveluissa, mutta olen aina tuntenut vetoa vastaanottokeskustyöhön. Haluan haastaa itseäni ja kehittyä ammattilaisena. Vastaanottokeskustyössä tunnen todella olevani omalla alueellani.

Siirryttyäni takaisin vastaanottokeskukseen, toimin Luonan Robert Huberin tien vastaanottokeskuksessa vastaavana ohjaajana eli ohjaustiimin esihenkilönä. Minulla oli tiimit yksityismajoituspalvelupisteen sekä vastaanottokeskuksen puolella. Teimme paljon yhteistyötä muiden vastaanottokeskusten ja myös muiden tiimien kanssa. Esihenkilötyö toi ihan uudenlaista haastetta, ja sain työskennellä upeiden ihmisten kanssa. Koska johtaminen on aina kiinnostanut minua, vastaavana ohjaajana sain yhdistää kiinnostukseni osa-alueet.

Ohjaajasta palvelupäälliköksi

Aloitin Järvenpään lisäkeskuksen palvelupäällikkönä 1.5.24. Samaan aikaan Luonaan siirtyi liikkeenluovutuksella uusia vastaanottokeskuksia, joista yksi oli Järvenpäässä. Palvelupäällikkönä vastaan toimipisteen toiminnasta, toimin sosiaalitiimin sekä vastaavan ohjaajan ja johtavan sairaanhoitajan esihenkilönä. Palvelupäällikkönä pääsen näkemään vastaanottotoimintaa jälleen ihan toisenlaisesta näkökulmasta.

Vastaavan ohjaajan työ oli mukavaa, ja koin olevani todella vahvoilla työssä. Minusta kuitenkin tuntui, että kaipasin jotain uutta työssäni, ja kun mahdollisuus palvelupäällikön työstä aukesi, olin innoissani.  Ohjaustiimi lähti jatkokehittämään työtään uuden esihenkilön kanssa, joka varmastikin toi uusia ajatuksia ja näkemyksiä työhön. Minä taas hyppäsin uuteen työympäristöön ja tapasin sekä työskentelin uusien ihmisten kanssa. Sain myös enemmän vastuuta, sillä vastaan toimipisteen toiminnasta. Se tuntuu jännittävältä, mutta samalla tuo myös ihan uudenlaista motivaatiota ja kipinää työhön.

Asiakastyö on aina lähellä sydäntäni, ja on ollut hienoa päästä siihen mukaan eri liiketoiminnoissa, mutta myös eri näkökulmista. Vastaavana ohjaajan oli mahtavaa, kun pystyin toimimaan tiimin tukena, ratkoimme yhdessä asioita, ja teimme päivittäin hyvää työtä yhdessä asiakkaiden asioiden edistämiseksi. Nyt palvelupäällikkönä pääsen kehittämään asioita ja etsimme uusia toimintatapoja yhdessä henkilöstön kanssa. Työssäni mietin nyt enemmän kokonaisuutta ja myös asioita Luonan näkökulmasta kuin aiemmin.

Mikä on palkitsevinta työssäsi? Mikä sinut haastaa ammatillisesti?

Olen aina hakenut uusia ammatillisia haasteita. Luonassa ollaan jatkuvasti kehittämässä tai luomassa uusia palveluja, ja se on mielenkiintoista. Pidän myös siitä, miten työntekijöiden näkemykset huomioidaan kehitystyössä.

Palkitsevinta on esihenkilötyö, kun saan olla apuna ja tukena tiimilleni, ja nähdä kuinka he pääsevät loistamaan. Tilanteet ovat välillä hyvinkin vaikeita, mutta on mahtava tunne, kun jokin asia ratkaistaan yhdessä tiiminä. On myös hienoa olla mukana tekemässä merkityksellistä työtä vastaanottokeskuksessa. Luomme turvaa tilanteeseen tai rakennamme ihmisen uskoa parempaan huomiseen.

Tasa-arvoisuus, kulttuurisensitiivisyys, aito kiinnostus ja kunnioitus toista ihmistä kohtaan korostuvat sekä asiakas- että esihenkilötyössä. Tämä on työssäni minulle ehdottoman tärkeää.

Miten #luonaote näkyy työssäsi?

Luona on matalahierarkinen yritys. Haluan, että tiimiläiseni kokevat minut osana tiimiä, vaikka olenkin esihenkilö. Tähän myös kannustetaan Luonan yrityskulttuurissa.

Luonassa on mahdollisuus edetä, ja myös työnkierto mahdollisestaan. Olen oppinut valtavasti juuri työnkierrossa ja sitä kautta myös huomannut, että vastaanottokeskustyö on se, mitä haluan tehdä.

Mielestäni #luonaote on sana, joka kuvaa kattavasti, millainen sote-alan ammattilaisen tulisi olla; inhimillinen, ammattilainen ja vastuullinen.

Vastaanottokeskuksissa työskennellessäni minulla on aina ollut kunnia tehdä töitä mahtavien ja osaavien tyyppien kanssa. On rikkaus kuulua moniammatilliseen yhteisöön.

Kuka olen?

Janica Bah, palvelupäällikkö. Vastaanottokeskustyöstä perhe- ja asumispalveluihin ja takaisin vastaanottokeskustyöhön. Ennen Luonaa toiminut kunnalla vammaispalveluissa sekä lasten ja nuorten polikliinisessa opetuksessa. KoulutusRikosseuraamusalan sosionomi amk, lähihoitaja. Mitä elämään kuuluu työn ohella?Ruuhkavuodet pitävät kiireisinä! Aika kuluu kuskaillessa miehen kanssa lapsia harrastuksiin. Oma perhe ja lapsuuden perheeni ovat iso voimavara itselleni.

Luitko jo nämä?

Tilaa uutiskirje