Luonan tilapäismajoituspalvelun asiakkaat saavat omalta nimetyltä sosiaaliohjaajalta ohjausta ja neuvontaa asumisen esteiden selvittämisessä. Palvelun asiakkaita ovat täysi-ikäiset yksinasuvat henkilöt sekä lapsiperheet.
Eveliina Rekonen toimii tilapäismajoituspalvelun palveluvastaavana. Hän korostaa asiakkaan kohtaamisen tärkeyttä, ja nostaa esiin asunnottoman ihmisen oman kokemuksen jatkuvasta epävarmuudesta:
”Asunnottomuus on tunnetta ulkopuolisuudesta, epävarmuudesta, muiden armoilla olemisesta, elämän merkityksettömyydestä ja epäonnistumisesta. Asiakkaamme kokevat asunnottomuuden oman tilan ja rauhan puuttumisena sekä jatkuvana epävarmuutena siitä, miten asuminen järjestyy tulevaisuudessa”, Rekonen kertoo.
Tähän mennessä Luonan palvelu on saattanut yli 1300 asunnotonta itsenäiseen asumiseen.
Luonan asiakkaiden kokemuksia asunnottomuudesta
”Parasta on se, että minulla on oma paikka, ei tarvitse olla muiden nurkissa. Se motivoi minua hoitamaan ja selvittämään asioitani. Olen voinut tavata lastani ja viettää hänen kanssaan aikaa.”
”Yhtäkkiä meitsillä oli valtava inspis päällä asuntohaussa.”
”Jäin asunnottomaksi riitaisan avioeron myötä. Nämä kaksi asiaa yhdessä musersivat itsetuntoni. Sosiaaliohjaaja valoi muhun uskoa, että saan oman asunnon ja niin sainkin.”
Käytännönläheisellä neuvonnalla vaikutetaan asumisen esteisiin
Asunnottomien ihmisten sosiaaliohjaus on hyvin käytännönläheistä, ja sillä pyritään vaikuttamaan asumisen esteisiin, kuten esimerkiksi hankaluuksiin vuokra-asunnon saamisessa.
”Kokemuksemme mukaan vuokravelka on asumisen esteistä yleisimpiä. Se vaikeuttaa asunnon saantia merkittävästi”, Rekonen sanoo.
Luonan asiakkaina olevien asunnottomien ihmisten omat kokemukset tukevat tätä havaintoa. He kertovan muun muassa näin:
”Vuokra-asunto oli jo alkuun liian kallis tuloihin nähden. En saanut maksettua vuokraani ja velkaannuin. Hädissäni irtisanoin asunnon. Nyt vuokravelkani on mennyt ulosottoon muitten velkojen joukkoon. Sen lyhentäminen on hidasta, koska en voi lyhentää pelkästään vuokravelkaa, koska on lyhennettävä kaikkia ulosoton velkoja.”
”Työttömäksi jäätyäni en enää selvinnyt vuokranmaksusta. Hain liian myöhään apua, ja jouduin asunnottomaksi. Luonan ohjaajani on auttanut vuokravelkojen selvittämisessä, ja nyt mulla on maksusuunnitelma.”
Riittävä apu ja ennakoiva puuttuminen avainasemassa
Eveliina Rekonen kertoo, että asiakkaiden palautteissa nousee usein esille avun hakemisen viivästyminen.
”Monet sanovat, että apua on haettu liian myöhään tai ettei se ole ollut riittävää. Tässä on tärkeää ammatillinen ja pätevä sosiaaliohjaus. Lisäksi pitää vahvistaa asumisen aikana toteutettavaa ennaltaehkäisevää toimintaa. Käytännössä se tarkoittaa asunnottomuuden riskeihin kuten vuokrarästeihin puuttumista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa sekä asukkaan tukemista vuokran maksun hoitamisessa”, Rekonen sanoo.
Rekosen mukaan asumisneuvontatyötä tulee vahvistaa ja kehittää entisestään unohtamatta toimivia ja sujuvia peruspalveluita.
YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä 17.10. vietetään vuosittaista Asunnottomien yötä. Asunnottomien yön tapahtumiin Helsinkiin kokoontuu tänäkin vuonna paljon ihmisiä. Heidän ja meidän toiveemme on, että vuoteen 2027 mennessä kaikilla olisi oma koti. Luona on mukana Asunnottomien yössä yhteistyössä Vailla vakinaista asuntoa ry:n kanssa.
Lue lisää: ”Tavoitteena jokaiselle koti vuoteen 2027 mennessä” – Asunnottomien palveluketjujen vaikuttavuutta pitää seurata paremmin (blogi)
Lue lisää: Luonan palveluista ja asumispalveluista.