Sosiaali- ja terveysyhtiö Luona laajentaa terveyspalveluitaan lääkäreiden etävastaanottoon Satakunnassa. Etävastaanottoa tarjotaan osana Luonan ja Satakunnan sairaanhoitopiirin yhteistyötä, johon kuuluu maakunnalliseen Päivystysapu 116117 -puhelinpalvelunumeroon vastaaminen sekä soittajien hoidontarpeen arviointi ja terveysneuvonta. Luonan ja Satakunnan sairaanhoitopiirin yhteistyö alkaa 5.5., ja etälääkärin palvelut ovat käytettävissä 8.5. alkaen.
Luonan kokeneet sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat vastaavat Satakunnan sairaanhoitopiirin Päivystysapu 116117 -puheluihin vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Etälääkärin vastaanotto on käytettävissä arki-iltaisin klo 16–22 sekä viikonloppuisin klo 8–22 toukokuun 8. päivästä alkaen. Etävastaanottopalvelua tuottaa noin kymmenen lääkärin tiimi, jossa on laaja-alaista osaamista yleislääketieteestä erikoisaloihin sekä kokemusta etävastaanottojen pitämisestä.
Kun soittaja on yhteydessä Päivystysapu-palveluun, Luonan sairaan- tai terveydenhoitaja vastaa puheluun ja tekee arvion soittajan hoidon tarpeesta ja sen vaatimasta hoidosta. Mikäli soittajan asian voi hoitaa etävastaanotolla, hoitaja tekee ajanvarauksen etälääkärille. Lääkäri on yhteydessä potilaaseen ja hoitaa tämän asian. Lisäksi hän voi tarvittaessa ohjata ja ohjelmoida tarvittavia lisätutkimuksia ja selvittelyitä. Luonan arvion mukaan päivystyksellisistä puheluista noin 10–30 prosenttia on sellaisia, joissa soittajan asia edellyttää lääkärin vastaanottoa, mutta voidaan hoitaa etänä, ilman ohjausta fyysiselle vastaanotolle tai päivystykseen.
– Luonassa uskomme, että yhä suurempi osa kuntien ja sairaanhoitopiirien sote-palveluista voidaan tarjota myös etäpalveluna. Kuntalaisille palvelu on nopeampaa ja helpompaa samalla kun tilaaja säästää kustannuksissa ja voi keskittää omia resursseja fyysisille vastaanotoille, Luonan liiketoimintajohtaja Simo Lohi sanoo.
Luona rakentaa vahvaa etähoitamisen palvelua osaksi terveydenhuollon liiketoimintaansa
Luonalla on noin 20 vuoden kokemus sairaanhoitajavetoisen etähoitamisen palvelusta hoidon tarpeen arvioinnissa, terveysneuvonnassa ja potilasohjauksessa. Etähoitamisen palvelumallia vahvistaakseen Luona osti lääkäriasemaketju PerusTerveyden helmikuussa 2020, ja laajentaa nyt toimintaansa lääkäreiden etävastaanottopalveluihin.
Luona on jo aiemmin tarjonnut mahdollisuutta siihen, että palvelukeskuksissa työskentelevät hoitajat voivat konsultoida lääkäriä osana hoidon tarpeen arvioinnin prosessia. Jatkossa etävastaanoton teknologisia toiminnallisuuksia lanseerataan palvelutarpeen mukaisesti, mikä voi tarkoittaa puhelinvastaanottojen lisäksi myös chat- tai videovastaanoton hyödyntämistä osana palveluratkaisua.