Syksyllä 2015 Luonan vastaanottokeskuspalvelut syntyivät alle 12 tunnin varoitusajalla, kun avuntarve turvapaikkakriisissä oli akuutti. Seuraavien 60 päivän sisällä vastaanotimme yli 3.000 asiakasta, perustimme kahdeksan vastaanottokeskusta, palkkasimme 200 työntekijää ja uudistimme yhtiön koko johtamisjärjestelmän. Kun samassa tilanteessa aloitin toimitusjohtajana, muodostimme pian yhteisen käsityksen Luonan arvoista ja jalkautimme niitä voimakkaasti.
Olen työskennellyt kasvuhakuisissa organisaatioissa uuden toimintamallin, funktion, liiketoiminnan tai prosessin rakentajana. Työni on aina vaatinut vahvaa muutosjohtamista ja yhteistä visiota. Näitä muutostilanteita kuitenkin valmisteltiin etukäteen. Se murros, joka Luonassa tapahtui syksyllä, oli ennen kokematon senkin vuoksi, ettei siihen oltu ennalta varauduttu. Turvapaikkakriisi tuli enemmän ja vähemmän koko Suomelle yllätyksenä, eivätkä turvapaikanhakijat vielä tuolloin kuuluneet Luonan liiketoimintasuunnitelmaan.
Arvojohtamisen kulttuuri on Luonassa nuori, mutta sen merkitys on ollut muutoksessa suuri. Tulevaisuudessa uskon arvojohtamisen korostuvan ja onnistuessaan luovan Luonalle kilpailuetua.
Etenkin voimakkaassa muutoksessa ihmiset toimivat ja tekevät päätöksiä arvojen pohjalta. Kun toimintaa kehitetään ja rakennetaan samanaikaisesti usealla saralla, ei kaikkiin asioihin ole ohjeistusta, manuaalia tai suunnitelmaa. Yhteinen arvopohja ja vahva ammattitaito antavat työntekijöille rohkeutta tehdä itsenäisiä päätöksiä. Usein silloin syntyvät parhaat ja innovatiivisimmat ratkaisut.
Tammikuussa 2016 kävimme koko Luonan henkilöstön kanssa yhteisen arvokeskustelun. Pohdimme, mitä tarkoittaa, kun Luona ja luonalainen haluaa olla inhimillinen, rohkea, ammatillinen ja luottamuksen arvoinen? Miten arvot näkyvät päivittäisessä toiminnassamme vai näkyvätkö ne? Ovatko nämä arvoja, jotka jaamme? Miksi yhteiset arvot ovat tärkeät?
Arvojen tulisi johtaa tekemistämme ja toimintaamme. Nimeämme Luonassa joka kuukauden tietyn arvon mukaan. On ollut ilo huomata kuinka työntekijämme puhuvat arvoista omissa sisäisissä viesteissään sekä palavereissa ja peilaavat omaa tekemistään Luonan arvoja vasten. Mielestäni on tärkeää käydä arvokeskustelua myös uusien työntekijöiden kanssa. Juhannusviikolla kerroin luonalaisista arvoista perehdytyspäivässä, jossa 30 tuoretta luonalaista pohtivat ryhmissä arvojen merkitystä jokapäiväisessä työssään. Arvot ovat meille selvästi kaikkein tärkein toimintaamme ohjaava tekijä.
Palaan vielä murrokseen, jollaista Suomessa elämme paraikaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen saralla. Onnistunut sote-uudistus tehdään yhteistyössä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa. Ketään ei voi jättää piiristä pois. Tarvitsemme paljon muutosjohtajia sekä rohkeita, inhimillisiä, ammattimaisia ja luottamuksen arvoisia osaajia, jotta onnistumme.
Vaikka tähän muutokseen saamme valmistautua etukäteen, aivan kaikkeen emme varmasti osaa varautua 1.1.2019 mennessä, jolloin sote-uudistus astuu voimaan. Juuri tälläisessä tilanteessa yhteinen arvopohja olisi tärkeä ohjenuora. Arvot auttavat vastaamaan siihen, millaista sote-palvelua haluamme tuottaa ja millaisia sote-ammattilaisia haluamme olla. Olisimmeko myös muutoksen konkreettisessa toimeenpanossa vahvempia, jos jakaisimme yhteisen arvopohjan?
Kirjoittaja: Milja Saksi, toimitusjohtaja, Luona Oy
Anna kirjoittajalle palautetta Twitterissä @miljasaksi tai spostilla milja.saksi at luona.fi